De sport heeft veel namen: 'reverse running', 'backwards running', 'retro running', ... Of zullen we het toch maar gewoon 'achteruitlopen' noemen? Eén ding is zeker: de populariteit van achteruitlopen gaat er fors op vooruit ...

Uit een enquête van de Britse fitnessketen PureGym blijkt dat het gebruik van de online zoekterm 'reverse running' met 50% gestegen is. En de Londense krant The Evening Standard weet dat 'reverse running' op dit ogenblik onder de Londense fitnessfreaks het 'buzzword' bij uitstek is. 'Reverse running' wordt dan ook getipt als één van dé fitnesstrends van 2022.

'Reverse running' of 'achteruitlopen' is niet zomaar wat gekdoenerij. "Het is een intensieve vorm van crosstraining", zegt Nigel Holmes, voormalig wereldkampioen retro running, in The Evening Standard. "Dankzij achteruitlopen ben ik ook een snellere voorwaartse loper geworden." De voordelen van reverse running volgens Holmes: een verbeterde houding en balans, meer tonus in de kuiten en een sterkere achterste spierketen.

Vetverbranding is een ander voordeel. Volgens een wetenschappelijke studie die in 2016 in de Journal of Strength Conditioning Research gepubliceerd werd, resulteert achteruitlopen in meer spieractiviteit en hart- en longactivatie dan zijn voorwaartse tegenhanger. Je verbrandt tot 30% meer calorieën. Studentes aan een Amerikaanse universiteit ruilden hun gebruikelijke looptraining in voor drie 'achteruitloopsessies' per week en verloren in zes weken tijd 2,5%van hun lichaamsvet.

Wetenschappers van de universiteiten van Cardiff en Milaan hebben onlangs dan weer aangetoond dat achteruitlopers zachter landen tijdens het lopen, waardoor de impact op de knieën wordt verminderd. Achteruitlopen is dan ook een ideale oefening voor wie geblesseerd is of voor wie het blessurerisico wil verminderen. Maar wel opletten dat je tijdens het achteruitlopen niet tegen een boom of lantaarnpaal knalt natuurlijk ...