Wie houdt er nu niet van heerlijk warme kop chocolademelk, zeker als je weet dat het chocoladedrankje ook nog eens wonderen doet voor je recuperatie.

Chocolademelk bevat namelijk een ideale verhouding eiwitten-koolhydraten, die je lichaam nodig heeft om je herstel na het sporten te bevorderen. Maar daarnaast bevat het ook onder meer bifidobacteriën die ontstekingen verminderen. Volgens sportfysiologen is (warme) chocolademelk dan ook een echt (sport)powerdrankje. Een kop chocolademelk levert je tal van mineralen en andere voedingsstoffen op die je lichaam nodig heeft om je spieren en botten gezond te houden. Zo bevat het onder meer:
- Kalium
- Koper
- Magnesium
- Ijzer
- Fosfor
- Calcium
- Flavanoïden
- Eiwitten
- Vitamine D
- ...

BETER HERSTEL

De combinatie van cacaopoeder en melk biedt een ideale verhouding van koolhydraten-eiwitten na een fysieke inspanning, namelijk 3/1 koolhydraat-proteïne. Beide macronutriënten heb je nodig om je energiereserves opnieuw aan te vullen en om je spieren optimaal te laten herstellen.

Dankzij het gehalte aan flavanoïden (krachtige antioxidanten) biedt chocomelk nog meer gezondheidsvoordelen. Het is bewezen dat flavanoïden kunnen helpen om het risico op bepaalde types kanker te verkleinen, om de bloeddruk te verlagen en om ontstekingen tegen te gaan.

ZELF MAKEN

Je eigen post-workoutdrankje maken is bovendien erg simpel. Het enige wat je nodig hebt is melk, cacaopoeder of pure chocolade en eventueel wat honing. Let erop om natuurlijk cacaopoeder te gebruiken in plaats de gesuikerde cacaopoeder. Die laatste heeft een te laag cacaogehalte, en daardoor te weinig flavanoïden.

*250 ml melk (eventueel sojamelk, maar kies dan wel voor de gezoete variant om aan dezelfde hoeveelheid koolhydraten te komen dan gewone koemelk)
*1 theelepel cacaopoeder (ongezoet) of 10 g pure chocolade (minstens 85% cacao)
*optioneel: 1 theelepel honing

Meng de melk met het cacaopoeder, et voilà, je hebt een perfect hersteldrankje dat zo'n 8 g proteïne en 24 g koolhydraten bevat.