Een verhoging van de lichaamstemperatuur, zweetproductie en hartslag, ... Het zijn de bekendste kenmerken van een pittige sportsessie. Maar deze fysiologische reacties zijn verrassend genoeg erg gelijkaardig aan de reacties die je krijgt wanneer je een warm bad neemt.

Zo ontdekten onderzoekers dat een warm bad veel van dezelfde gezondheidsvoordelen als matig-intensieve inspanningen kan teweegbrengen. Uit een kleinschalige studie bij fietsers bleek dat de verbeteringen in cardiorespiratoire fitness en vasculaire gezondheid van twee maanden fietsen (3x 30'/week) vergelijkbaar waren aan die van het nemen van een warm bad (gedurende dezelfde periode). Maar betekent dan dat je je training een periode kan overslaan en in een bad kan vertoeven om van dezelfde gezondheidsvoordelen te genieten?

VOORDELEN VAN EEN WARM BAD

1. Het verbetert de bloedsomloop en bloeddruk
Warme baden verhogen niet enkel de bloedtoevoer naar de huid, maar ook de bloedcirculatie naar andere vitale organen. Deze toename in bloedtoevoer bevordert de productie van stikstofoxide, wat de bloedvaten verwijdt, ontstekingen tegengaat en plaque ophoping (aderverkalking) voorkomt.
2. Het verhoogt je hartslag
Net als je loopje, zal een warm bad je hartslag verhogen. Een review in de Journal of Applied Physiology toonde aan dat 'passieve verwarming' (zoals een warm bad of sauna) je hartslag met 20-40 slagen per minuut kan verhogen.
3. Het helpt ontstekingen verminderen
Lichaamsbeweging kan chronische lichte ontstekingen - die kunnen leiden tot diverse ziektes - tegengaan, en er is bewijs dat warme baden hetzelfde effect kunnen hebben. Het zou ontstekingsindicatoren verminderen, die het risico op cardiovasculaire sterfte met 25% kunnen reduceren.
4. Het verbetert de bloedsuikerspiegel
Onderzoek heeft ook aangetoond dat bij het dagelijks nemen van een warm bad gedurende drie weken bloedsuikerspiegels bij mensen met diabetes type 2 kunnen verbeteren. Doordat de warmte je bloedvaten zal verwijden, zal je lichaam sneller insuline opnemen, waardoor de bloedsuikerspiegel daalt.
5. Het boost je humeur
Elke loper dat al eens een runner's high heeft mogen ervaren, of zich plots heel wat beter voelt na een training kan het beamen: sporten verbetert je humeur. En blijkbaar kan een warm bad dat ook. Warme baden verminderen stresshormonen en zorgen voor evenwicht in je serotonine-niveaus, die erg belangrijk zijn voor je mentale welzijn. Volgens onderzoek van de Cleveland Clinic zou het baden in heet water ook symptomen van depressie kunnen verminderen.

BEPERKINGEN VAN WARME BADEN

Hoewel een warm bad dus dezelfde gezondheidsvoordelen als lichaamsbeweging kan bieden, kan het je sportsessie niet volledig vervangen.

1. Je bouwt er geen spiermassa, kracht of sterke botten mee op
Door lichaamsbeweging zet je druk op je spieren, wat kleine microscheurtjes veroorzaakt. Na het sporten zal je lichaam de schade herstellen en je spieren sterker heropbouwen. Dit geldt ook voor een verhoogde botdichtheid. Helaas kan je dus geen spiermassa opbouwen door te relaxen in een warm bad ...
2. Je werkt niet aan je conditie
Hoewel een warm bad je hartslag tijdelijk kan verhogen, zal dit geen effect hebben op je conditie. Om je conditie te verbeteren, moet je je trainingsvolume, -frequentie of -intensiteit verhogen.
3. Je verliest er geen gewicht mee
Met een pittige trainingssessie verbrand je aardig wat kilocalorieën, waardoor het kan bijdragen aan gewichtsverlies of -behoud. Uit het eerder vermelde onderzoek uit Journal of Applied Physiology bleek namelijk ook dat zij die 8 weken fietsten gewicht verloren, terwijl dat niet het geval was bij het nemen van een warm bad. Aerobe inspanningen zouden dan ook tot 10 keer meer kilocalorieën verbranden dan passieve verwarmingsmethoden.

HOE HAAL JE HET MEESTE UIT EEN WARM BAD?

Het beste tijdstip om te genieten van de meeste voordelen van een warm bad, is door dit meteen na een work-out in te plannen. 30 minuten in het bad kan pijnlijke spieren verzachten en spierherstel en -groei bevorderen. Warme baden stimuleren de bloedsomloop, wat helpt bij het herstellen en heropbouwen van spiervezels terwijl het ook ontstekingen vermindert.