Door dit kruid aan je water toe te voegen, kan je je vetverbranding een handje helpen.

Laten we duidelijk zijn: er bestaat geen wonderdrank om snel af te vallen. Voor wie ook op lange termijn wil genieten van een gezond(er) gewicht, vormen regelmatige lichaamsbeweging en een evenwichtig, gevarieerd voedingspatroon de basis. Maar je kan de strijd tegen overbodige kilo's soms wel een beetje helpen door slimme trucjes toe te passen.

Puur water is natuurlijk het beste drankje voor je gezondheid en speelt een belangrijke rol bij gewichtsverlies. Het is niet enkel hydraterend, maar reguleert ook je hongergevoel doordat honger en dorst in dezelfde regio van het brein worden gereguleerd. Daardoor kan je brein honger weleens met dorst verwarren. Meerdere wetenschappelijke studies tonen een verband aan tussen obesitas en een inadequate waterconsumptie, en suggereren daarmee dat hydratatie een cruciale rol speelt in gewichtsmanagement.

Je doet er dus goed aan om doorheen de dag voldoende water te drinken, maar wist je dat je je beoogde gewichtsverlies misschien wel een extra boost kan geven door komijnzaad aan je water toe te voegen? Onderzoek toont aan dat komijn, rijk aan antioxidanten, je immuunsysteem en darmgezondheid kan verbeteren, terwijl het ook ontstekingsprocessen tegengaat en het risico op bepaalde types kanker kan vermijden.

KOMIJN ALS VETVERBRANDER

Ook is komijn al vaak bestudeerd in de context van gewichtsverlies. Zo werd eerder aangetoond dat dit kruid de stofwisseling kan versnellen. Een snellere stofwisseling betekent dat je lichaam kilocalorieën aan een hoger tempo verbrandt.

Voor een studie onderzochten wetenschappers verbonden aan de University of Medical Sciences in Iran 88 obese vrouwen. Een groep moest dagelijks bij elke twee maaltijden yoghurt met komijn eten gedurende drie maanden. De controlegroep at dezelfde hoeveelheid yoghurt, maar zonder de toevoeging van komijnpoeder. Wat bleek? De vrouwen die de yoghurtvariant met komijn consumeerden, vertoonden significant betere waarden op vlak van gewichtsverlies, BMI, tailleomtrek en vetmassa. Ook was hun slechte LDL-cholesterol afgenomen, terwijl de 'goede' HDL-cholesterol was toegenomen.  

Komijnwater zou daarnaast helpen bij het reguleren van bloedsuikerspiegels. Wanneer je een hoge bloedsuikerspiegel hebt, kan er meer glucose in je cellen worden opgeslagen dan je nodig hebt voor energie, waardoor je lichaam het opslaat als vet.

HOE MAAK JE KOMIJNWATER?

Komijnwater kan je koud of warm consumeren. Zo maak je het:
1. Dompel één eetletel komijnzaad onder in een glas water en laat dit voor een nacht trekken. Je kan ook de zaadjes ook eerst pletten, waardoor hun natuurlijke oliën meer vrijkomen.
2. Laat het komijnwater gedurende 5 minuten koken.
3. Laat het water afkoelen en haal de zaadjes eruit. Het water kan je koud (doe er eventueel ijsblokjes bij) of warm consumeren (door het op opnieuw op te warmen in de microgolfoven of op het vuur).

Extra tip: komijnwater kan een minerale smaak hebben. Daarom kan je er een natuurlijke zoetmaker, zoals honing, of kruiden als kaneel aan toevoegen om het drankje wat smaakvoller te maken.