Uit onderzoek blijkt dit krachtige stofje in je voeding meer te doen dan enkel je nachtrust te verbeteren.

Tal van gezondheidsproblemen, zoals artrose, alzheimer, diabetes en hartziekten worden gelinkt aan ontstekingsprocessen. Een team van wetenschappers schuift nu een specifieke voedingsstof naar voren om ontstekingen en dus deze ziektes tegen te gaan. Je hebt vast al gehoord dat het stofje tryptofaan je slaap bevordert, maar nu blijkt dat dit essentiële aminozuur ook andere positieve effecten heeft op je lichaam.

Dat wordt gesuggereerd door recent onderzoek aan de Medical College of Georgia. De onderzoekers van de Augusta University stellen dat een voedingspatroon met weinig tryptofaan nadelig is voor de bacteriën in je maag-darmstelsel, die nodig zijn voor een sterk immuunsysteem, alsook de productie van bepaalde geluksstofjes, zoals seratonine en melatonine, verhinderen. Ook zou tryptofaan metabolieten aanmaken die een rol spelen bij de orgaanfunctie. Uit eerder onderzoek weten we dat een verminderde orgaanwerking leidt tot een minder goede gezondheid bij het ouder worden. Daardoor kan een voedingspatroon rijk aan tryptofaan bijdragen aan een langer leven in goede gezondheid.

Er is meer onderzoek nodig om de juiste dosis en inname van dit heilzaam stofje te achterhalen, maar weet dat het geen kwaad kan om voldoende producten rijk aan tryptofaan te nuttigen. Volgende voedingsmiddelen zijn geschikte bronnen:

* Melk (vooral volle koemelk)
* Gevolgelte (kip, kalkoen, ...)
* Eieren (vooral de eidooier)
* Groene bladgroenten (spinazie, waterkers, ...)
* Zaden en noten (vooral pompoenpitten, zonnebloempitten , pindanoten, amandelen ...)
* Havermout
* Zalm, kabeljauw, heilbot, tonijn, ...
* Bananen, pruimen, ...
* Chocolade