Wanneer je stress en angst wil verminderen, kan je veel dingen proberen: yoga, therapie, een lange loopsessie, ... Maar heb je ook al eens gekeken naar de rol van je voeding?

Een recente studie toont aan dat je door simpelweg fruit en groenten te eten stress en angsten al kan voorkomen en verminderen. Het onderzoek van de Edith Cowan Universtity in Australië bestudeerde hiervoor meer dan 8600 volwassenen. Zij die meer dan 470 gram fruit en groenten per dag aten, hadden 10% lagere stressniveaus dan zij die dagelijks minder dan 230 gram aten.

"Groenten en fruit bevatten belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen, flavonoïden en carotenoïden, die ontstekingen en oxidatieve stress kunnen tegengaan en zo het mentale welzijn kunnen verbeteren", aldus hoofdonderzoekster Simone Radavelli-Bagatini. "Lange tijd stress ervaren kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, waaronder hartziekten, diabetes en depressie. Een (natuurlijke) manier vinden om mogelijke mentale problemen te vermijden en te verhelpen is cruciaal."

Variatie is belangrijk, maar deze 4 fruit/groentensoorten worden door wetenschappelijke studies naar voren geschoven om stress te verminderen:

1. Groene bladgroenten

Groene bladgroenten (spinazie, kool, snijbiet, ....) zijn rijk aan magnesium. Chronische fysieke of mentale stress put de magnesiumvoorraad van het lichaam uit. Een laag magnesiumgehalte versterkt op zijn beurt het stressniveau, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Wetenschappelijke studies tonen aan dat een verhoogde magnesiuminname angsten en stress kan verminderen. Hoe donkerder de groenten, hoe meer magnesium ze bevatten.

2. Asperges

Ook asperges worden gelinkt aan verminderde angstgevoelens. Asperges zijn rijk aan foliumzuur (vitamine B11), wat je weerstand tegen stress verhoogt.

3. Citrusvruchten

Felgekleurde citrusvruchten zoals appelsienen, clementines, citroenen en limoenen bevatten 6 van de 8 B-vitamines, waarvan is aangetoond dat ze stress verminderen.

4. Appels

Al een tijdje geen appel meer gegeten? Dan mag die gerust weer wat meer op je menu. De vele antioxidaten kunnen symptomen van angst verminderen. Angst wordt dan ook vaak gelinkt aan een verlaagd niveau van antioxidanten.

Meer voeding die je kan nuttigen om je stress onder controle te houden, vind je hier.