Cacao kan de bloeddoorstroming bevorderen, de sportprestatie verbeteren en je tolerantie bij fysieke inspanningen verhogen, waardoor je motivatie om te sporten toeneemt.

Flavanoïden

Voor zij die soms moeite hebben om hun sportschoenenen met volle goesting aan te trekken: cacao kan je misschien wel helpen om je motivatie te verhogen. Meer nog: cacaopoeder in je pre-workoutdrank verwerken, kan helpen om je sportprestatie te verbeteren dankzij een bioactieve samenstelling die de bloeddoorstroming bevordert. Dat blijkt uit een recente studie die gepubliceerd werd in The European Journal of Applied Physiology.

Eerder wetenschappelijk onderzoek toonde reeds aan dat flavonoïden de bloedtoevoer naar de spieren bevorderen en de zuurstofopname verhogen dankzij de ontstekingsremmende eigenschappen en antioxidanten die ze bevatten. Deze effecten zouden ervoor zorgen dat je een fysieke inspanning beter kan verdragen en sneller van de inspanning herstelt. Met andere woorden: je zal minder snel moe worden en sneller weer klaar zijn voor een volgende training.

Eerdere studies suggereren dat bij een trager zuurstofgebruik je sneller moe wordt, wat je motivatie (negatief) kan beïnvloeden. Het recente onderzoek van de Liverpool Hope University is dan ook hoopgevend: een kleine wijziging, zoals flavonoïden in je voedingspatroon opnemen, kan al een positief effect hebben.

Het onderzoek

17 volwassenen kregen gedurende 7 dagen 400 mg cacao flavonoïden of een placebo toegediend. Na deze 7 dagen voerden de deelnemers een reeks matige tot hoog-intensieve inspanningen uit om na te gaan hoe efficiënt hun lichaam zuurstof gebruikte tijdens het sporten. Zij die de cacao hadden gekregen, vertoonden significant betere waarden tijdens de fysieke inspanningen én gaven ook aan het sporten toffer te vinden dan de deelnemers uit de placebo-groep.

De kracht van cacao

Flavanoïden zijn een type plantaardige nutriënten, die je terugvindt in voedingsmiddelen en dranken als groene thee, rode wijn, blauwe bessen, ... Ook vind je ze terug in cacaobonen, die gedroogd en geroosterd worden om cacaopoeder van te maken. De krachtige antioxidanten werden in eerder onderzoek al gelinkt aan een lagere bloeddruk, een betere bloedtoevoer naar het brein, minder celschade bij het ouder worden en een verkleind risico op bloedklonters.

Een kleine zijnoot voor de chocoladeliefhebbers onder ons: hoewel de flavanoïden behouden blijven bij de productie van chocolade (en vooral bij de pure variant), gaat het hier wel om een kleinere hoeveelheid. Doordat chocolade ook veel vet en suiker bevat, kan het de voordelen van de cacao bovendien teniet doen. Kies dus voor puur cacaopoeder en meng het in je melk of smoothie, strooi wat cacaopoeder over je yoghurt of gebruik het in je gezonde baksels.