Het is extreem belangrijk vast te houden aan je drinkstrategie. En dan bedoelen we uiteraard niet het aantal pintjes dat je elk weekend kan verzetten. Wel je drinkstrategie tijdens een marathon. Nieuw onderzoek toont aan dat heel veel lopers van hun plan afwijken en dat is niet zonder risico ...

Ervaren marathonlopers weten dat ze tijdens een wedstrijd niet moet experimenteren met dranken en gelletjes en dat je vooraf goed moet uittesten wat je lichaam tijdens een zware inspanning als marathonlopen goed verdraagt en wat niet. Vooraf een drinkstrategie bepalen - wat je wanneer drinkt - is dus een goed idee.

Maar uit een studie van de North Dakota State University in het Amerikaanse Fargo blijkt ten eerste dat de meerderheid van de marathonlopers geen drinkstrategie heeft en ten tweede dat een meerderheid van zij die er wel een hebben die goede voornemens overboord gooit en tijdens de race bij de bevoorradingsposten toch alles aaneemt wat er te krijgen valt.

Deze lopers riskeren overgehydrateerd te raken en ten prooi te vallen aan hyponatriëmie. Dit is een tekort aan natrium in het bloed, veroorzaakt door te veel water op te nemen. Het gevolg daarvan is dat je verward kan geraken, energie verliest, je spieren zwakker worden, ...  

De Amerikaanse wetenschappers van de North Dakota State University concluderen dat (marathon)lopers beter moeten voorgelicht worden over het belang van een gezonde, uitgebalanceerde drinkstrategie.