Ons lichaam bestaat voor meer dan 50% uit water. Voldoende drinken (zo'n 1,5 à 2 liter/dag) is dan ook cruciaal om je lichaam optimaal te laten functioneren. Aan deze symptomen kan je een vochttekort herkennen.

Hoeveel je exact moet drinken hangt onder meer af van je lichaamsgewicht, lengte en intensiteit van je sportsessie. Zeker bij warme temperaturen verliezen we veel vocht (en elektrolyten) door te zweten, waardoor sporters extra waakzaam moeten zijn over hun vochtinname. Wil je er zeker van zijn dat je lichaam voldoende gehydrateerd is om optimaal te functioneren? Check je lichaam dan op deze signalen die kunnen wijzen op een vochttekort.

1. Dorst

Dorst hebben is het klassieke ? en vaak het eerste ? teken dat je te weinig drinkt. Bij dorst is het eigenlijk al te laat, want het is een alarmsignaal van je lichaam: het heeft niet voldoende water beschikbaar en vraagt om snel vocht op te nemen.

2. Hoofdpijn

Voor je naar een pijnstiller grijpt, kan ook een simpel (groot) glas water je hoofdpijn verhelpen. Wanneer je lichaam uitgedroogd is, trekken de hersenen samen of krimpen ze tijdelijk als een gevolg van het vochtverlies. Zodra je je lichaam rehydrateert, nemen je hersenen weer de oorspronkelijke vorm aan.  

3. Verminderde concentratie

Door een verminderd zuurstoftransport naar onze hersenen neemt ook je focus af en kan je je maar moeilijk op een taak concentreren. Ons brein bestaat dan ook voor maar liefst voor 75% uit water.

4. Donkere urine

Een simpele test om na te gaan of je genoeg gedronken hebt, is om de kleur van je urine te checken. De concentratie van de urine beïnvloedt namelijk de kleur en geur ervan. Een troebele, donkergele kleur kan wijzen op uitdroging, terwijl een heldere, lichtgele kleur een teken is van een goed gehydrateerd lichaam.

5. Droge huid

Als je lichaam te weinig water krijgt, zal je dit ook merken aan je huid. Je lichaam gebruikt de beschikbare vloeistoffen in eerste instantie voor de functies van je vitale organen. Gezien je huid voor zo'n 30% uit water bestaat, is het nochtans belangrijk om voldoende vocht op te nemen en je huid te hydrateren (o.m. voor de stevigheid en elasticiteit ervan). Een vochttekort kan de huid droog en schilferig maken.

6. Constipatie

Bij een vochttekort zal het volume van je stoelgang afnemen en zal je stoelgang hard worden, wat leidt tot constipatie. Zeker bij het eten van voeding die veel vezels bevat (bv. volkoren graanproducten), is het belangrijk om voldoende water te drinken. Vezels absorberen namelijk veel vocht, waardoor de stoelgang soepeler en zachter wordt.

7. Spierkrampen

Uitdroging kan leiden tot de bekende, vervelende spierkrampen. Dit komt door het overmatig zweten, waarbij we zowel vocht als elektrolyten verliezen. Bij een tekort hieraan, kunnen je spieren onregelmatig samentrekken, ofwel in kramp schieten.

8. Duizeligheid

De hoofdoorzaak van duizeligheid is een te lage bloeddruk, wat - onder andere - een gevolg kan zijn van dehydratatie. Dit komt doordat het bloed niet goed getransporteerd kan worden en trager doorheen het lichaam gepompt wordt.

9. Vermoeidheid

Dehydratatie leidt tot een tragere stofwisseling en een lager energiepeil, waardoor je je sneller vermoeid en slaperig kan voelen. Niet enkel zal je dit merken tijdens je trainingen, maar ook bij je dagdagelijkse taken.