Sportmassages zijn een populaire methode bij atleten, trainers en sportfysiotherapeuten. Het wordt voor verschillende doelen ingezet: van blessurepreventie tot een betere recuperatie en ontspanning na de inspanning.

Ondanks dat massages al sinds de beschaving in vele culturen worden toegepast, is het effect ervan als therapeutische of prestatiebevorderende methode schaars. De invloed op een snellere afvoer van afvalstoffen, een sneller herstel en een betere doorbloeding lijken met de nieuwe onderzoekstechnieken allemaal achterhaald. Er zijn echter voldoende factoren waarom een massage wel nuttig is om in te zetten voor sporters. Wij zetten vier positieve en bewezen effecten van een sportmassage op een rij:

1. Je voelt je relaxter

Een massage heeft invloed op je centrale zenuwstelsel en vertraagt je hartslag en ademhaling. Tijdens een massage komen er verschillende hormonen en neurotransmitters, zoals serotonine, vrij. Serotonine reguleert je stemming, eetlust, slaap, seksuele activiteit en verbetert het welbevinden. Ook de aanmaak van oxytocine en dopamine wordt gestimuleerd. Dopamine heeft invloed op beloning, inspiratie en plezier en kan voor een betere focus zorgen. Omgekeerd: je adrenaline- en cortisolniveaus dalen, waardoor het stresshormoon afneemt. Dankzij deze processen voel je je relaxter, wat ook bijdraagt tot een betere nachtrust.

2. Je spieren worden soepeler

Een massage zorgt ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in het herstel van je lichaam. Uit onderzoek blijkt dat 75-80% van de atleten die na een training gemasseerd worden minder vermoeide of pijnlijke spieren hebben dan voor de massage. Atleten ervaren een toegenomen flexibiliteit in de spieren ten opzichte van de zijde die niet is gemasseerd.

3. Je wordt bewust van je eigen lichaam

Een massage zorgt ervoor dat je je bewust wordt van je lichaam. Aan de ene kant zorgt de aanraking tijdens een massage ervoor dat je je lichaam 'voelt' en merkt of en waar je lichaam ontspannen of gespannen is. Dit kun je gebruiken door je bewust te worden van de trainingsinvloed op je lichaam. Daarnaast wordt ook je propriocepsis verbeterd; propriocepsis is het gevoel voor lichaamspositie en -beweging. Als je je ogen sluit dan weet je precies waar alle lichaamsdelen zich bevinden en kun je je linkerhand bijvoorbeeld in exact dezelfde positie zetten als de rechter. Dit lichaamsgevoel wordt geregeld door de zenuwen in het bindweefsel zoals spieren, pezen, gewrichtsbanden en botten, die geprikkeld worden tijdens de massage en zo een signaal naar je hersenen sturen.

4. Je voelt je gelukkiger

Massages zorgen ervoor dat je je gelukkiger voelt. Dit wordt veroorzaakt doordat een massage je 'arousal' verlaagt. Arousal kun je het beste omschrijven als je activatietoestand of je alertheid. Daarnaast heeft de massage een positief effect op je humeur, stress- en angstgevoelens.
Kortom: je af en toe eens (laten) masseren, kan je soepeler, relaxter én gelukkiger maken!