Kan je 11 minuten bewegen per dag? Dan kan je je levensduur al verlengen!

Er bestaat geen twijfel dat de huidige situatie een serieuze impact heeft op onze beweegroutines. De vele Zoom-meetings, Netflix-afleveringen en virtuele cocktailuurtjes zorgen ervoor dat we heel wat meer stilzitten. Maar er is goed nieuws: amper 11 minuten bewegen per dag kan al een positief effect hebben en de negatieve gevolgen van sedentair gedrag verminderen.

Noorse wetenschappers baseerden zich voor een grootschalige meta-analyse op data van activiteitstrackers, waarbij ze de bewegingstijd en sedentaire tijd van bijna 45.000 mensen in kaart brengen. De resultaten tonen dat dagelijks 35 minuten bewegen het grootste positieve effect heeft op vlak van de levensduur, maar dat ook 11 minuten bewegen al een positieve impact had - ongeacht de tijd die je al zittend spendeert. Zo toonden de onderzoekers aan dat zij die dagelijks 8 à 10 uur stilzaten, maar wel 11 minuten bewogen (aan een matige intensiteit) een kleiner sterfterisico hadden dan zij die dagelijks slechts 2 minuten bewogen.

Bewegingsrichtlijnen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert volwassenen om wekelijks minstens 150 tot 300 minuten aan gematigde fysieke activiteit of minstens 75 tot 150 minuten aan intensieve fysieke activiteit te doen. Door deze bewegingsrichtlijnen te volgen, verklein je het risico op vroegtijdig overlijden, hartziekten, hoge bloeddruk, kanker en type 2-diabetes. Hoewel 30 minuten bewegen per dag wordt aanbevolen voor een goede gezondheid, klinkt 11 minuten laagdrempeliger en kan het sommigen wel motiveren om - al is het maar voor enkele minuten - te bewegen. En voor zij met een drukke agenda, kan het geruststellend zijn dat ze tussen het werken door slechts 11 minuutjes tijd moeten vinden. Niet onoverkomelijk lijkt ons!