Genieten zonder schuldgevoel: pure chocolade heeft zowel positieve effecten op je sportprestatie als je algemene gezondheid.

Eerder schreven we al dat pure chocolade (minstens 70% cacao) ook goed is voor je sportprestatie. Zo bevat het dankzij de vele antioxidanten en koolhydraten die het bevat prestatiebevorderende bestandsdelen, werkt het ontstekingsremmend en zou het je VO2-max en uithoudingsvermogen positief beïnvloeden. Maar pure chocolade is - naast lekker - ook gewoon goed voor je algemene gezondheid. En wel hierom!


1. Bron van voedingsstoffen 

Een stuk pure chocolade (70-85% cacao) van 100 g levert je - naast vitamines (o.a. vitamine A en B) - ook behoorlijk wat mineralen:
 - 67% van de aanbevolen dagelijkse behoefte aan ijzer 
- 58% van de aanbevolen dagelijkse behoefte aan magnesium 
- 89% van de ADH koper 
- 98% van de ADH mangaan 

Bovendien is het ook rijk aan kalium, fosfor, zink en selenium. Kleine kanttekening: 100 g is natuurlijk een grote hoeveelheid chocolade om te consumeren. Al deze voedingsstoffen komen dus met de nodige kilocalorieën (zo'n 600 om je een idee te geven). Toch blijft pure chocolade de beste keuze als je graag een stukje chocolade eet: melkchocolade bevat grofweg meer dan het dubbele aan suikers. Wil je jezelf eens trakteren? Kies dan voor de pure variant, want die bevat het meeste voedingsstoffen. 

2. Goed voor je hart 

Donkere chocolade is een bron van flavonoïden, die gelinkt worden aan een verkleind risico op hart- en vaatziekten. Een meta-analyse uit 2015 dat gepubliceerd werd in het wetenschapstijdschrift Heart toonde aan dat zij die meer chocolade aten een lager risico hadden op hartziekten en beroertes. Onderzoekers suggereren dat de cacao flavanolen stikstofmonoxide helpen produceren. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten ontspannen en verder openen, waardoor de bloeddruk daalt. 

3. Boost voor je brein 

Voel je je plots gelukkiger na het eten van pure chocolade? Dat is niet zonder reden, want deze lekkere traktatie zou ook je hersenen blij maken. Studies tonen aan dat de consumptie van chocolade de cognitie verbetert, geheugenverlies tegengaat en je humeur een boost geeft. Zo zou chocolade de hersengebieden stimuleren die geassocieerd worden met plezier en beloning - wat op zijn beurt stress vermindert en je humeur verbetert. Ook deze verbeteringen in de hersengezondheid zouden te danken zijn aan het hoge gehalte aan flavonoïden in chocolade.