Thuiswerken is de norm geworden tijdens de coronapandemie en dat heeft een duidelijke impact op ons mentaal welzijn.

Uit een gezondheidsenquête van Sciensano - afgenomen in december - blijkt dat 22% van de Belgen zich depressief voelt. In september was dat 'slechts' 14%. Steeds meer mensen krijgen dus te maken met depressieve gevoelens, zoals eenzaamheid, angststoornissen en burn-outs. Het vele (alleen) thuiszitten door onder meer telewerk speelt voor velen daar een belangrijke rol in.

Dat blijkt ook uit het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar de term 'Thuiswerk burn-out', die gemiddeld 325.000 zoekopdrachten per maand oplevert. Naar aanleiding van de stijgende zoekopdrachten analyseerde de Amerikaanse sportproducent Reebok de populairste fysieke en mentale oefeningen die je kan doen om het risico op een burn-out te verkleinen. De analyse toont het globaal zoekvolume, het aantal hashtags op Instagram en het totaal aantal gedeelde artikelen van verschillende bewegingsvormen tijdens het thuiswerken om de populariteit ervan in kaart te brengen. 

YOGA

Uit studie blijkt dat yoga (met gemiddeld 1,4 miljoen zoekopdrachten per maand, 89,6 miljoen hashtags op Instagram en 27 miljoen artikelen gedeeld dit jaar) wereldwijd de populairste vorm van beweging is om beter om te gaan met stress, die gepaard gaat met thuiswerken. Yoga-oefeningen omvatten een reeks bewegende meditaties, statische houdingen of houdingen die verder worden gecombineerd met diepe ademhalingstechnieken. Dankzij de oefeningen verminder je niet enkel je stressniveau, maar vergroot je bovendien je focus (niet onbelangrijk tijdens het thuiswerken) en word je ook bewuster van je ademhaling. Deze bewegingsvorm draagt verder bij tot het versterken van de schouders, rug en buikspieren na een dag voor het computerscherm. Op zoek naar inspiratie? Geschikte yoga-oefeningen kan je terugvinden via de populaire 'Yoga met Evy'-app

WANDELEN

Dat wandelen massaal aan populariteit won de voorbije maanden, is niemand ontgaan. Wandelen is dan ook een eenvoudige sport die helpt om je humeur te verbeteren en stress te verminderen. Met een gemiddelde van 119.000 zoekopdrachten per maand en 56,8 miljoen gedeelde artikelen over het onderwerp, is wandelen wereldwijd de tweede populairste bewegingsvorm om het risico op een burn-out te verkleinen. Wandelen helpt om spanning in het lichaam los te laten, zowel in de nek als in het onderlichaam. Tegelijkertijd kan wandelen het risico op stressgerelateerde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk en te hoge cholesterol, verminderen. 

Natuurlijk staat lichaamsbeweging (eender welke vorm) bekend als een van de beste methoden om stress te verminderen, een mogelijke burn-out te vermijden en het algemene mentale welzijn te verbeteren. Zo is het onder meer cruciaal om dopamine en serotonine vrij te maken: gelukstofjes die bijdragen aan een beter humeur, een betere nachtrust en minder stress. Kies vooral een sport die je graag doet of combineer verschillende bewegingsvormen om variatie aan je trainingsschema toe te voegen. Bovendien zijn yoga en wandelen ook geschikt voor lopers!