Met dit schema werk je zowel aan je snelheid als je uithouding met 3 trainingen per week.

Ben je nog eens op zoek naar een nieuw loopdoel? Dan tippen we de vernieuwde ENGIE Running Tour, die de mooiste stadslopen in ons land bundelt. Dit jaar schiet de Running Tour op 1 mei uit de startblokken met de ENGIE Knokke 10K. En hoewel de naam het niet doet vermoeden, kan je op er ook een 5 km lopen. Omdat heel wat lopers staan te popelen om nog eens alles te geven op een fysiek - uiteraard coronaproof - event, geeft Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch in het maartnummer van running.be magazine een 8 wekenschema mee om je voor te bereiden op een snellere tijd op de 5 km. 

Een schema voor een snelle 5 km lijkt je wel wat? Maar let op, het is niet omdat het 'maar' een wedstrijd van 5 km is dat je er niet stevig voor hoeft te trainen. "Dit schema bestaat zeker niet alleen uit kort werk", waarschuwt Van Den Bosch. "Integendeel. Je doet verschillende lange duurlopen van 10 tot 15 km. Ook voor een snelle 5 km heb je een brede basis nodig." Het schema bevat, naast een wekelijkse duurloop, ook het nodige tempowerk, zoals interval- en fartlektrainingen. Van Den Bosch: "Daar moet je al wat ervaring mee hebben. Wie hieraan begint zonder goede basis, riskeert een blessure. Je moet wekelijks 30 tot 40 km aankunnen voor je met dit 8 wekenplan begint." 

Voldoe jij aan deze criteria en wil je je tijd verbeteren op de 5 km? Raadpleeg dan het schema in het maartnummer van running.be magazine of bekijk het hier digitaal.