Denk je bij krachttraining meteen aan het tillen van zware gewichten? Niet noodzakelijk, want ook met je eigen lichaamsgewicht kan je een effectieve krachttraining afwerken.

Kracht- en stabiliteitstrainingen maken je een betere loper: van sterkere spieren en een kleiner blessurerisico tot een efficiëntere loopstijl. Krachttraining levert lopers heel wat voordelen op. Bovendien is het goed voor je algemene gezondheid en helpt het bij gewichtsbehoud of -verlies. 

1. Kleiner blessurerisico 

Veelvoorkomende loopblessures, zoals de lopersknie, shin splits, achillespeesontstekingen, zijn een gevolg van een disbalans in je spieren. Als je kracht- en stabiliteitsoefeningen aan je sportroutine toevoegt, kan je dit onevenwicht compenseren. Heb je vaak rugpijn? Ook dat is vaak toe te schrijven aan zwakke buik- en rugspieren. Hoe sterker je core, hoe langer je ruggengraat in staat is om de landingsimpact van de loopbeweging beter op te vangen. Een bekende oefening om rugklachten te voorkomen is de V-sit hold, die we hier eerder belichtten

2. Hogere snelheid 

Een stabiel bovenlichaam is essentieel voor een efficiënte loophouding. Als je buik- en rugspieren (je corespieren) te zwak zijn, moet je lichaam dit compenseren. Een sterke core helpt je sneller lopen en minder energie te verbruiken. Op die manier kan je makkelijker een hoger tempo aanhouden en de inspanning langer volhouden. 

3. Grotere calorieverbranding

Met krachttraining verbrand je niet enkel kilocalorieën tijdens het sporten, maar het geeft je stofwisseling ook een boost nadat je al enkele uren gestopt bent met sporten. Dit effect wordt ook wel 'Excess Post Exercise Oxygen Consupmtion' (kortweg: EPOC) genoemd. Uit onderzoek blijkt  dat je zelfs tot 38 uur na een korte work-out aan hoge intensiteit (zoals krachttraining) extra kilocalorieën verbrandt. Aangezien je tussen je krachtoefeningen slechts korte pauzes neemt, kan je hartslag stijgen tot 80% van je maximale hartslag, waardoor je in een korte tijdspanne aardig wat kilocalorieën verbrandt. 

Bovendien gebruik je tijdens een training met je eigen lichaamsgewicht meer spieren. En hoe meer spieren je gebruikt tijdens de inspanning, hoe meer energie je nodig hebt (verbruikt) en hoe effectiever de oefening. Extra voordeel: hoe meer spieren, hoe hoger je metabolisme en hoe meer kilocalorieën je ook in rust verbrandt. 

Inspiratie nodig? Hier vind je de uitleg van 3 doeltreffende oefeningen met je eigen lichaamsgewicht.