Lopen vereist heel wat energie van je lichaam en als je gezond en blessurevrij wil blijven, is het belangrijk om voldoende te eten.

Het klinkt logisch: hoe meer je loopt, hoe meer energie je verbruikt en hoe meer je moet eten om aan die verhoogde energiebehoefte te voldoen. Toch kan het soms moeilijk zijn om het juiste evenwicht te vinden en eten lopers te weinig, wat kan leiden tot RED-S, het relatieve energietekort in sport, waarover we het hier al eerder hadden. Tijdig op de situatie inspelen is niet enkel belangrijk om blessures te vermijden, maar ook voor je algemene gezondheid. Let daarom op volgende signalen van je lichaam om ernstige gevolgen te vermijden. 

1. Je slaapt minder goed 

De voornaamste energiebron van je lichaam is glucose, die ook de belangrijkste energieleverancier is van je brein. Wanneer je te weinig eet, heb je te weinig energie beschikbaar om je hersenactiviteit te ondersteunen tijdens je slaap. Regelmatig wakker worden doorheen de nacht, kan daarom een signaal zijn van je lichaam dat het brandstof (voeding) nodig heeft. 

2. Je menstruatie is onregelmatig of blijft uit 

Dit symptoom is uiteraard enkel van toepassing op de vrouwelijke lopers, maar wel een van de meest zorgwekkende. Het uitblijven van de menstruatie wijst dat je hormonale functies verstoord zijn, wat kan leiden tot een lage botdichtheid, verhoogd risico op stressfracturen en zelfs onvruchtbaarheid. Een regelmatige cyclus stimuleert bovendien je spieropbouw en -herstel, wat zorgt voor een betere prestatie. 

3. Je bent vaak geblesseerd of ziek 

Je lichaam heeft brandstof nodig ? ook los van sporten. Lichaamsprocessen, zoals de spijsvertering, ademhaling en het bestrijden van ziektes en virussen, vereisen energie. Als je constant minder calorieën opneemt dan je nodig hebt, zal ook je weerstand verzwakken. Bovendien gaat je lichaam energie putten uit je beenderen en spieren, waardoor je ook vatbaarder wordt voor blessures.

 4. Je bent prikkelbaar en kan je moeilijk concentreren 

Je hersenen zijn de grootste energieverbruiker van je lichaam. Een energietekort leidt tot concentratieverlies en een slechter humeur. Je hebt vaak stemmingswisselingen doordat het serotoninegehalte in je brein sterk schommelt. 

5. Je ondervindt spijsverteringsproblemen 

Eet je te weinig, dan vertraagt de vertering. Sporters die te weinig eten, voelen zich vaak sneller verzadigd en hebben vaak last van een opgeblazen gevoel. In ernstige gevallen kan je zelfs maagpijn ondervinden. Vaak wordt er dan gedacht aan bepaalde voedingsallergieën, terwijl het (meestal) te maken heeft met een te beperkte kilocalorie-inname. 

6. Je presteert minder goed

In het begin kan minder eten je loopsessies ten goede komen (wellicht omdat je wat gewicht verloren bent), maar uiteindelijk zal je prestatie er snel op achteruitgaan. Je lichaam zal immers andere, meer esentiële processen, zoals de ademhaling, voorrang geven.