Een goede slaapkwaliteit is cruciaal voor élke sporter van élk niveau. Zonder een goede nachtrust zal je niet goed herstellen van je training en je doelen minder snel behalen.

Het is dan ook tijdens de slaap dat je spieren zich herstellen en sterker worden. Zo heeft je lichaam bij een slaaptekort bijvoorbeeld niet voldoende tijd om onder meer testosteron of het menselijk groeihormoon aan te maken. Tegenovergesteld: een goede nachtrust kan je gezondheid en sportprestaties een flinke boost geven. Ben je geen goede slaper en kom je maar nauwelijks aan de nodige slaapuurtjes? Lees dan even deze tips om je slaapkwaliteit te verbeteren: 

* Werk je training niet te kort af rond het uur dat je gaat slapen. Een training laat op de avond zorgt ervoor dat je lichaam langer in 'waakmodus' blijft, waardoor de vrijgekomen adrenaline je alert en wakker houdt.

* Beperk je alcoholconsumptie tot een minimum, zeker laat op de avond. Het klopt dat je door alcohol sneller in slaap valt, maar je slaapt er ook minder vast door. 

* Zorg voor de nodige ontspanning voordat je onder de lakens kruipt. Vaak zijn we nog tot laat met allerlei taken bezig en nog druk in de weer tot net voor we naar bed gaan. Maar neem even de tijd om te relaxen! Als je bijvoorbeeld steeds rond 23u gaat slapen, begin dan om 22u te ontspannen (lees een boek, kijk nog wat tv, ...) en doe gewoon even 'niets'. 

* Dim de lichten in je huis zo veel mogelijk, zodat je lichaam signalen krijgt dat het bijna tijd is om te gaan slapen en je lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaakt. 

* Overloop je dag voor je naar bed gaat. Zeker tijdens stressvolle periodes kan je brein maar moeilijk tot rust komen als je constant nadenkt over je werk, dagelijkse uitdagingen, ... . Voor sommigen helpt het om bepaalde zorgen neer te schrijven voor ze gaan slapen. 

* Zorg ervoor dat je slaapkamer koel is. Je lichaam houdt 's nachts van koelere plekken dan overdag. 

* Je hebt het wellicht al tal van keren gehoord, maar het is een van de beste slaapadviezen: vermijd het blauwe licht van smartphones, tablets en laptops minstens één uur voor je gaat slapen. 

* Ook voeding kan bijdragen aan een goede nachtrust. Met name voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan, magnesium, calcium en vitamine B6. Een warme kop melk, dat deze vier nutriënten bevat, is wellicht de bekendste 'slaapopwekker'. In het artikel hieronder vind je meer voedingsbronnen die je slaap bevorderen.