Nog op zoek naar extra motivatie om je loopschoenen wat vaker aan te trekken? Dan geven wij (en de wetenschap) jou vijf geldige redenen die je in no-time overtuigen. Beloofd!

Lopen is een van de beste sporten voor je algemene gezondheid. Van een betere nachtrust tot een sterker hart en verbeterd mentaal welzijn, ... De voordelen zijn talrijk. En om van die voordelen te genieten, hoef je overigens ook geen wereldsprinter of -marathonloper te zijn. Zelfs een trage jogsessie kan je al heel wat voordelen bezorgen. 

1. Lopen zorgt voor gewichtsverlies 

Lopen is een doeltreffende manier om gewicht te verliezen dankzij het positieve effect ervan op je calorie- en vetverbranding. De exacte hoeveelheid kilocalorieën dat je tijdens een loopsessie verbrandt, hangt grotendeels af van je gewicht en de intensiteit van je training, maar gemiddeld verbrand je met een uurtje rustig lopen al zo'n 600 - 800 kilocalorieën.

In vergelijking met andere aerobe bewegingsvormen, verbrand je met lopen meer kilocalorieën in dezelfde tijdspanne: 
- Lopen (10 km/u): 10,5 kcal/kg/uur 
- Wandelen: 4,5 kcal/kg/uur 
- Fietsen (20 km/u): 8,5 kcal/kg/uur 

Hou er rekening mee dat je lichaam zich na verloop van tijd aanpast en het efficiënter met je energie omspringt, waardoor je op den duur minder gewicht zal verliezen dan toen je net begon met lopen. Om steeds blijvend gewicht te verliezen, is het aangeraden om te variëren in intensiteit en snelheid om dezelfde resultaten te bekomen. Daarnaast speelt je voedingspatroon ook een belangrijke rol. 

2. Lopen maakt je gelukkig 

Aan zij die lopen, hoeven we dit niet meer te vertellen. Tijdens een loopsessie neemt de bloedtoevoer toe en wordt de aanmaak van feelgoodstofjes, zoals dopamine en endorfines, gestimuleerd. Onderzoek suggereert zelfs dat een looproutine in tijden van stress kan zorgen voor een grotere mentale weerbaarheid, waardoor je beter met moeilijke situaties kan omgaan. Meer nog: lopen is een doeltreffende manier om depressies te voorkomen. Een onderzoek uit 2019 toonde aan dat amper 15 minuten per dag aan matig-intensieve lichaamsbeweging het risico op depressie met zo'n 26% verkleint. 

3. Lopen draagt bij tot een betere nachtrust 

Er zijn verschillende redenen waarom lichaamsbeweging de nachtrust verbetert. Zo komt er tijdens fysieke activiteiten serotonine vrij, een hormoon dat het circadiaans (slaap/waak) ritme helpt reguleren. Daarnaast zorgt regelmatige lichaamsbeweging voor een betere, diepe slaap, ofwel de fase van de slaapcyclus waarin je brein en lichaam zich hernieuwen. 

4. Lopen verbetert je hartgezondheid 

Lopen zorgt voor een goede bloeddoorstroming en zet de hartspier aan het werk, waardoor het sterker en efficiënter wordt. Als je regelmatig blijft lopen, beschermt lopen je hart bovendien ook op de langere termijn. Een langdurige studie van 15 jaar, gepubliceerd in The Journal of the American College of Cardiology, toonde bijvoorbeeld aan dat lopers 45% minder risico liepen om te sterven aan hartgerelateerde ziekten, zoals hartaanvallen of beroertes. 

5. Lopen verlengt je levensduur 

Meerdere onderzoeken konden een positief verband vaststellen tussen lopen en een verlengde levensduur. Uit een bekende meta-analyse, die in 2019 gepubliceerd werd in The British Journal of Sports Medicine, bleek dat lopen het risico op vroegtijdig overlijden met 27% verkleint, waaronder ook een 23% kleiner risico op kanker als doodsoorzaak. Nog niet overtuigd? Zij die geregeld de loopschoenen aanbonden, zouden zo'n 3 jaar langer leven dan de niet-lopers.