Baby it's cold outside ... In de winter loop je wel in een aangepaste outfit, maar besteed je ook voldoende aandacht aan je voeding? Met de juiste voedingsstrategie bereid je je lichaam optimaal voor op een winterse looptocht.

Evelyne Coppens, voedingsdeskundige bij Energy Lab, schetst het ideale voedingspatroon. Evelyne: "Koude temperaturen op zich eisen niet meer energie. Pas wanneer je lichaamstemperatuur daalt als gevolg van de koude en als je begint te bewegen of (ongecontroleerd) te rillen om het warm te krijgen, stijgt je energieverbruik. Bovendien heb je tijdens een looptraining in de koude extra energie nodig om de ingeademde lucht op te warmen en te bevochtigen. Je hebt er dus alle baat bij om voldoende te eten voor een winterse looptocht!" 

Hartverwarmende hap vooraf 

Voeding levert niet alleen energie, ook warmte. Evelyne: "Wanneer je eet, produceert je lichaam na 30 tot 60 minuten 10% meer warmte. Dit heet thermogenese. Daarom is een koolhydraatrijke snack vooraf ideaal om lekker warm te blijven tijdens je training. Je vergroot dat effect als je een warme snack eet." Denk daarbij aan een kop warme thee met honing, een hartverwarmend bord pasta, een kom warme havermoutpap, een warme pannenkoek of een warme banaan. Eet een koolhydraatrijke, warme snack met een matige hoeveelheid eiwitten en weinig vetten. Evelyne: "Eet die een halfuurtje voor je begint, of net voor een langere training." 

Extra snack onderweg 

Een goed idee: neem tijdens een winterloopje een (extra) energierijke snack mee, zoals een granenreep, energiegel of wat peperkoek. Je weet maar nooit! Misschien raak je geblesseerd of loop je verloren, waardoor je langer dan voorzien in de koude vertoeft. In zo'n benarde situatie is je lichaam je heel dankbaar als je je energievoorraad aanvult. 

Vergeet niet te drinken! 

Evelyne wijst ook op een veelgemaakte fout in de wintermaanden: "Wanneer het koud is, drinken veel lopers te weinig. Ze denken dat ze in de koude minder zweten of vrezen onderweg te moeten plassen en vinden dat niet zo leuk ? Maar dat is niet verstandig. Terwijl je loopt, verbrand je zeven tot tien keer meer energie dan in rust. Hierdoor komt extra warmte vrij en begin je te zweten, afhankelijk van hoe warm je gekleed bent. Daarnaast verlies je vocht, terwijl je ademt. Onderschat dus niet hoeveel vocht je verliest. Bovendien kan je dorstreflex verminderen bij koude temperaturen." Vermijd dehydratatie en vermindering van je prestatievermogen door voldoende te drinken. Ijskoude dranken zijn niet aangewezen, omdat het energie vergt om ze op lichaamstemperatuur te brengen. 

En na je looptoer? 

Na je looptoer in de koude heb je uiteraard het volste recht om te genieten van een verkwikkende warme douche. Een dampende kop warme chocolademelk of een mok melk met honing is de ideale after-run verwennerij om goed te herstellen van je inspanning. 

Het volledige artikel over eten tijdens de koude verscheen in een eerdere uitgave van running.be magazine.