Stress heeft een enorme invloed op onze weerstand, waardoor we er - zeker in deze tijden - voldoende aandacht aan moeten besteden. Deze voeding helpt je om stress te verminderen.

Lichaamsbeweging is uiteraard een van de beste remedies om stress tegen te gaan, maar ook de juiste voeding kan bijdragen om wat meer te ontspannen. We zetten vijf natuurlijke antistressmiddelen op een rijtje. 

1. Walnoten 

Noten, en walnoten in het bijzonder, zijn uitstekend powerfood en een ideale snack als je gespannen bent. Walnoten brengen heel wat gezondheidsvoordelen met zich mee: ze zijn rijk aan omega 3-vetzuren (die het risico op depressies verminderen) en tryptofaan. Dit aminozuur bevordert de aanmaak van het feelgoodhormoon serotonine. Een handje noten per dag is dus een simpele manier om je humeur te boosten. Geen fan van noten? Consumeer dan zeker voldoende andere omega 3-vetzuren, zoals vette vis of avocado's. 

2. Havermout 

Havermout is veel meer dan het perfecte ontbijt voor lopers. Als je een drukke, stressvolle dag voor de boeg hebt, dan kan een kommetje havermout rustgevend werken. Havermout zit boordevol vezels en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarnaast is dit graan, net als walnoten, rijk aan tryptofaan en dus een natuurlijke humeurbooster. Tip: voeg wat schijfjes banaan toe aan je havermout, strooi er wat kaneel over en werk af met wat honing. Deze combinatie vermindert niet enkel stress, maar versterkt ook je immuunsysteem. 

3. Groene bladgroenten 

Groene bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool, bevatten hoge concentraties foliumzuur. Je lichaam heeft deze vitamine B nodig om de neurotransmitter dopamine aan te maken, een ander feelgoodhormoon dat depressieve gevoelens kan verminderen. Daarnaast zijn groene bladgroenten ook rijk magnesium: een mineraal dat bekendstaat om de stressreducerende eigenschappen. 

4. Blauwe bessen 

Blauwe bessen bevatten een grote hoeveelheid anthocyanen. Deze antioxidanten leveren heel wat gezondheidsvoordelen op en zijn doeltreffend om stress te verminderen. Blauwe bessen zijn daarnaast ook rijk aan vitamine C, die je weerstand versterkt.

5. Pure chocolade

Naast het feit dat het eten van chocolade je sowieso gelukkig maakt, heeft de consumptie ervan ook een positief effect op je hersenen. Zo blijkt dat pure chocolade eten (met een cacaogehalte van minstens 70%) stress en ontstekingen vermindert. Daarnaast is cacao een uitstekende bron van magnesium.