Endorfines. We hebben het er al vaak over gehad en brengen ze - zeker in deze stressvolle, donkere periode - graag opnieuw onder de aandacht. Endorfines staan bekend als onze feelgoodstofjes, maar zouden ook pijn verlichten, ontstekingen remmen en de productie van dopamine verhogen.

Wat zijn endorfines? 

Het endorfinesysteem is een verzamelnaam voor het netwerk van opioïde receptoren. Een opioïde is een morfineachtige stof die zich kan hechten op een receptor, die dan weer bepaalde signalen naar ons lichaam uitstuurt. Zo activeert of remt het de werking van verschillende neurotransmitters, hormonen, immuuncellen en ontstekingsstoffen. Een uitgebreide uitleg over deze receptoren en stofjes brengt ons te ver, maar het mag duidelijk zijn: endorfines hebben invloed op zowel onze fysieke als mentale gezondheid. 

Hoe maak je endorfines aan? 

Tot zover de theorie dus, maar hoe krijg je nu die endorfineboost? Volgende vijf methodes zijn gestaafd door de wetenschap en kunnen er dus voor zorgen dat je je snel beter voelt.

1. Beweeg

Er zijn verschillende manieren om die felbegeerde endorfines aan te maken, maar de bekendste methode is toch via lichaamsbeweging. Sporten is dan ook een efficiënte manier om je humeur te verbeteren en depressieve gevoelens te verminderen. Drie keer per week 30 tot 45 minuutjes sporten, kan al als antidepressivum werken.  Voor het beste resultaat combineer je best verschillende trainingsvormen: uit een grootschalige studie uit 2019 blijkt namelijk dat een combinatie van aerobe lichaamsbeweging (zoals lopen) en krachttraining effectiever werkt dan slechts enkel lopen, of enkel krachttraining. 

2. Bedrijf de liefde 

Jawel, seks is een gezonde manier om endorfines te produceren. De aanmaak van endorfines gaat gepaard met seksueel gedrag, zoals opwinding en verlangen. Daarnaast triggert een orgasme ook het hormoon oxytocine dat het stresshormoon cortisol verlaagt, waardoor je je gelukkiger en relaxter voelt. 

3. Mediteer 

Meditatie en mindfulness kunnen de productie van endorfines bevorderen. Uit een onderzoek naar het effect van meditatievormen blijkt bijvoorbeeld dat een (hatha) yosasessie van 25 minuten meteen na de work-out voor een humeurboost zorgde. Bovendien zou meditatie ook het dopaminegehalte doen toenemen, wat verder bijdraagt aan een gelukkig gevoel. 

4. Lach 

Het is nog onduidelijk hoe het precies komt, maar het lijkt erop dat we door te lachen de productie van endorfines triggeren. In 2017 toonde een studie aan dat lachen, vooral in een sociale context, endorfines vrijgeeft en cortisolniveaus verlaagt. Hoog tijd dus om die comedyserie (opnieuw) te bekijken, filmpjes van die stand-upcomedian op te zoeken of grappige herinneringen op te halen met je vrienden. 

5. Zoek het daglicht op 

Ten slotte kan ook de blootstelling aan zonlicht de aanmaak van endorfines triggeren. Een onderzoek bij muizen stelde vast dat uv-straling van de zon een positief effect had op de endorfineproductie en suggereert hetzelfde effect bij mensen. Hoe dan ook is zonlicht belangrijk om vitamine D te produceren, wat ook kan bijdragen aan een gelukkiger gevoel. Lage vitamine D-spiegels of een vitamine D-tekort worden namelijk gelinkt aan depressies