Hoeveel je tijdens je tienerjaren sportte, speelt ook een rol om het risico op latere leeftijd te beperken.

Was of ben je als tiener al verslaafd aan je loopschoenen? Goed nieuws, want volgens een grootschalige studie, gepubliceerd in The British Journal of Cancer, verkleint sporten op jongere leeftijd het risico op darmkanker. En wanneer je als volwassene blijft sporten, verklein je het risico zelfs aanzienlijk

Onderzoekers analyseerden data van een van de meest grootschalige studies naar chronische ziekten (het zogenaamde 'the Nurses' Health Study II), waarbij ze de gegevens van 28.250 vrouwen tussen de 25 en 40 jaar bestudeerden. Daarbij onderzochten ze ook de langetermijneffecten van fysieke activiteit en andere gezondheidsfactoren als voeding en hormonen

Hoe jonger, hoe beter 

Wat bleek? Zij die minstens een uur sportten toen ze tussen 12 en 22 jaar oud waren, verkleinden het risico op adenomateuze poliepen (mogelijke kwaadaardige voorlopers van darmkanker) met 7% tegenover zij die amper aan fysieke activiteiten deden. Zij die na hun 22ste (als volwassene dus) begonnen te sporten, reduceerden het risico met 9%. Maar wie al als tiener actief was én die gezonde levensstijl van minstens dagelijks 1 uur sporten volhield als volwassene kende het grootste voordeel: het risico op darmkanker nam af met 24%

Er is dus sprake van een cumulatief effect naarmate het ouder worden: lichaamsbeweging kent vele voordelen - het maakt niet uit op welke leeftijd je begint -, maar hoe langer je een actieve levensstijl hebt, hoe meer voordelen je eruit haalt. De studie ging niet na of de verschillen groter werden naarmate de intensiteit of frequentie van lichaamsbeweging toe- of afnam. Wel toonden eerdere studies reeds aan dat matig tot intensieve lichaamsbeweging de beste manier is om het risico op verschillende ziektes, zoals kanker, hart- en vaatziekten en diabetes te verminderen.