Val je niet makkelijk in slaap, bijvoorbeeld na een avondloop of omdat je met zoveel in je hoofd zit? Deze ontspanningsoefeningen zullen je helpen om sneller de slaap te vatten én lekkerder te slapen!

Veel mensen hebben te kampen met slaapproblemen: ze raken moeilijk in slaap, worden 's nachts vaak wakker of zijn 's morgens vroeg al klaarwakker. Niet zo goed want een kwalitatieve nachtrust is goed voor je lichamelijke én mentale gezondheid. Als je lekker slaapt, ben je frisser en energieker de volgende dag. Je hebt ook een beter humeur, wat extra aangenaam is voor de mensen rondom je.

ONTSPANNENDE OEFENINGEN VOOR HET SLAPENGAAN

Misschien kunnen de volgende 3 ontspannende oefeningen je helpen om als een roosje in slaap te vallen. Deze oefeningen kan je in bed doen. Zorg dat je losse, makkelijke kledij aan hebt (bv. je pyjama). Ga lekker in bed liggen, dim de lichten en probeer aan niks anders dan de oefeningen te denken.

1. Ademhalingsoefening
Met deze oefening komen je lichaam en je geest tot rust:
* Sluit je ogen en leg je handen op je buik. Voel je buikademhaling op en neer gaan.
* Adem 4 tellen langzaam in door je neus. Hou je adem 1 seconde vast en blaas in 4 tellen opnieuw uit via je mond.
* Pauzeer 1 seconde en herhaal de oefening een paar keer.

2. De 5-4-3-2-1 oefening
Deze oefening werkt nog steeds op je ademhaling maar vergt iets meer concentratie. Hierdoor zal je vanzelf moe worden:
* Richt je aandacht op 5 dingen die ziet, dan op 5 dingen die je hoort en dan op 5 dingen die je zintuiglijk voelt.
* Richt vervolgens je aandacht op 4 dingen die je ziet, hoort en voelt. Dan op 3 dingen enzovoort. Ga verder tot je aan slechts 1 ding komt.

3. Spierontspanningsoefening
Bij deze oefening gaat het om je spieren in plaats van je ademhaling. Je spant telkens 1 spiergroep langzaam op om hem daarna weer te ontspannen. Het is de bedoeling dat je dit langzaam doet en focust op het gevoel van ontspanning dat in de spiergroep ontstaat:
* Begin met je linkerbeen. Strek dit naar voren en span de spieren goed aan. Hou 5 seconden vast, laat los en let op het verschil tussen spanning en ontspanning. Herhaal dit 2 keer. Doe daarna hetzelfde met je rechterbeen. Het is mogelijk dat je verschillen merkt tussen de spieren van je linker- en rechterbeen.
* Focus op je linkerarm. Maak een vuist en strek je arm rustig naast je uit. Span je spieren aan, hou 5 seconden vast en laat los. Herhaal dit 2 keer en doe dan hetzelfde met je rechterarm. Ook hier kan je verschillen voelen tussen je 2 armen.

Voel hoe je lichaam zachtjes tot rust komt, tot je uiteindelijk in slaap valt. Slaap lekker!