De coronamaatregelen blijven van kracht, waardoor steeds meer loopevenementen worden afgelast of uitgesteld. Met deze tips wordt je loopmotivatie niet 'gecanceld' bij gebrek aan concreet doel of wedstrijd!

1. MAAK ZELF EEN DOEL
OK, er zijn momenteel geen wedstrijden maar dat wil niet zeggen dat je zelf geen concreet doel kunt hebben. Als je weet waarvoor je precies traint, gaat het meteen een pak vlotter. Zoek een doel dat niet te ver in de toekomst ligt, zodat je trainingen nu al nuttig zijn. Zorg dat het een event/wedstrijd is dat zeker plaats kan vinden, dus vandaag betekent dat bij voorkeur een virtuele run (check zeker eens de challenges op KeepMoving!). Nu al volop trainen voor een marathon volgend jaar, waarvan je nog niet zeker weet of hij wel zal kunnen doorgaan, kan eenteleurstelling en domper betekenen als hij uiteindelijk afgelast of uitgesteld wordt en je beseft dat al je trainingen 'voor niks' waren.

2. LAAT HET WAT MEER LOS
Dit lijkt het tegenovergestelde van de eerste tip, maar eigenlijk gaan ze goed samen. Een doel loslaten kan een positief effect hebben op je trainingen en je gemoed. Gewoon een tijdje op je gevoel lopen, hoe lang en hoe snel jij op dat moment zelf wil, kan enorm veel deugd doen en rust geven in je hoofd. Lekker doen waar jij zelf zin in hebt! Niks moet, alles mag en intussen onderhoud je je loopconditie. Wissel bijvoorbeeld virtuele doelen (zie hierboven) af met een periode van loslaten. 

3. ZORG VOOR EEN GOEDE LOOPROUTINE
Ook al zijn het vreemde tijden, het is goed om te zorgen voor regelmaat en structuur in je looptrainingen. Leg je loopmomenten vast in je agenda, als het even kan op vaste tijdstippen elke week. Stem je loopmomenten af op jouw eigen dagritme. Als je een vroege vogel bent, is het goed om 's morgens al te gaan lopen want de kans is groot dat je 's avonds geen energie of zin meer zal hebben. Nachtraven gaan dan weer beter 's avonds op pad om dezelfde reden. Een goede tip is om elk weekend je agenda voor de komende week te bekijken en je looptrainingen er 'zwart op wit' in te zetten. Zo ben je minder geneigd om een loopsessie over te slaan! Licht ook je gezinsleden/partner in over je loopplannen als extra 'stok achter de deur'.

4. LOOP OM GEZOND TE BLIJVEN
In deze tijden is het belangrijker dan ooit om fit en gezond te zijn. Lopen is de ideale sport om je gezondheid een boost te geven en sterker te worden. Hou dat goed in je achterhoofd wanneer je gaat lopen. Je traint om gezond te blijven en daar doe je je lichaam en jezelf een groot plezier mee. Voorzie voldoende rust tussen je looptrainingen en loop niet te hard van stapel door té intensieve trainingen te doen. Het is de bedoeling dat je je energiek en gelukkig voelt na het lopen, niet uitgeput en afgemat. Geniet van elke loopsessie en van de frisse buitenlucht!