120 seconden bewegen levert al heel wat voordelen op voor je grijze massa.

Nu we weer volop aan het werken zijn of weer op de schoolbanken zitten, kunnen onze hersenen wel wat hulp gebruiken om productief de dag door te komen. Hoe je jouw brein stimuleert? Door slechts twee minuten te bewegen, zo blijkt uit een recent onderzoek.
 
Tal van studies toonden de voordelen van lichaamsbeweging op onze hersenen al eerder aan, maar uit een recente meta-analyse van de Zweedse Jöngköping Universiteit blijkt nu ook dat slechts één moment van fysieke inspanning al een effect heeft op ons leervermogen. De onderzoekers analyseerden daarvoor 13 studies die de effecten van lichaamsbeweging op personen tussen de 18 en 35 jaar oud onderzochten. Ze concludeerden dat door twee minuten tot een uur aerobe inspanningen (lopen, wandelen, fietsen, ...) te leveren het leervermogen en de geheugenfunctie bij jongvolwassenen significant verbeterden. 

Matige tot intensieve lichaamsbeweging - zelfs al is het maar voor 120 seconden - verbeterde zo onder meer het langetermijngeheugen, de concentratie en het vermogen om problemen op te lossen. Positieve effecten die je tot twee uur na de inspanning nog ervaart. 

Moet je je focussen op een bepaalde taak of leerstof verwerken? Zorg dan dat je vooraf even beweegt. Al is het maar voor twee minuten.