Ongewenste spierspasmen tijdens of na fysieke inspanningen in warme en vochtige omstandigheden wijzen vaak op ernstigere aandoeningen.

De combinatie van warme temperaturen en fysieke activiteiten kan leiden tot hittekrampen in de spieren, voornamelijk in de kuiten, bovenbenen en armen. Samen met hitte-uitputting en hitteberoerte is het een van de drie bekendste hittegerelateerde risico's. Hittekrampen zijn het meest onschuldige van de drie, maar kunnen wel pijn veroorzaken en een duidelijk alarmsignaal geven. 

Wat zijn hittekrampen? 

Een hittekramp voelt zoals een spierkramp en wordt veroorzaakt - net zoals hitte-uitputting en hitteberoerte - als je sport in warme en vochtige omstandigheden. Hoge temperaturen, samen met fysieke activiteiten, leiden tot veel vocht- en elektrolytenverlies door het zweten. En dat verlies veroorzaakt pijnlijke spierkrampen. Hittekrampen kunnen ook een eerste symptoom zijn van hitte-uitputting (wanneer je lichaam oververhit geraakt). Als je deze krampen negeert en je lichaam niet afkoelt, kunnen ze zelfs leiden tot een zonnesteek of hitteberoerte. 

Hoe behandel je hittekrampen? 

Als je te maken krijgt met hittekrampen, moet je volgende technieken toepassen om hitte-uitputting en -beroerte te vermijden:

- Stop meteen met sporten: door de inspanning verder te zetten, zal je nog meer zweet (en dus vocht en elektolyten) verliezen. Stop met lopen en wacht zeker enkele uren voor je je training hervat. Zoek de schaduw of een koelere ruimte op

- Vul je vocht- en elektrolytenbalans weer aan: om hittekrampen snel te behandelen, kan je een sportdrank nuttigen die je vocht en elektrolytenbalans opnieuw op peil brengt. Ook zuiver sap, zoals appelsap of voedingsmiddelen met een hoger natriumgehalte kunnen soelaas bieden. 

- Masseer het gebied waar de krampen optreden: strek je arm, been of ander getroffen lichaamsdeel rustig uit. Je spieren stretchen en zachtjes kneden kunnen de pijn verlichten. 

- Blijf gehydrateerd: veel water drinken is een cruciale strategie om andere (ernstigere) hittegerelateerde aandoeningen te voorkomen. Drink voor je dorst hebt. want dorst is het eerste teken dat je lichaam verzwakt is. Meer informatie over de juiste hydratatie lees je in het zomernummer van running.be (hier verkrijgbaar).

- Trek de juiste kleren aan: draag lichte kleding met technische, ventilerende materialen. Zorg voor een petje tegen de zon en bescherm je huid met zonnecrème.