Blijf koel en vermijd die onbedwingbare trek naar zoet met deze voedende (en lekker makkelijke) receptjes!

Tijdens de warmste maanden van het jaar hebben we vaak trek in een koude traktatie om ons af te koelen. Gelukkig zijn er verschillende snackopties die ons lichaam hydrateren, herstellen en van energie voorzien. Snacken zonder schuldgevoel dus! 

1. Ijslolly met Griekse yoghurt en fruit 

Deze ijslolly's zitten boordevol eiwitten en vitamines. Ideaal als herstelsnack na je training dus!

Voor zo'n 8 ijsjes pureer je je favoriete bessen (+/- 150 gram) en meng je die met 2 eetlepels honing. Meng in een aparte ook 1 eetlepel honing met Griekse yoghurt (+/- 350 gram). Neem een ijsvormpje (een muffinvorm of plastic bekertje kan ook) en wissel de laagjes yoghurt met de laagjes gepureerd fruit. Steek in het midden van de vormpjes houten stokjes en plaats ze gedurende 2 tot 3 uur in de diepvries. 

2. Banaan-chocoladepralines 

Bananen zijn rijk aan kalium, vezels en vitamine B6, terwijl pure chocolade een zoete antioxidant is. 
Combineer ze in deze smaakvolle snack: 

Snij een banaan in 5 stukken, leg op een bakpapier en steek een (ijs)stokje in het midden. Zet de stukjes banaan in de vriezer voor minstens 2 uur. Smelt pure chocolade (minstens 65% cacao) au bain marie en dip de bevroren stukjes banaan in de gesmolten chocolade totdat ze volledig bedekt zijn. Je kan ook wat gehakte noten als topping toevoegen voor een extra dosis eiwitten. Je kan de pralines meteen opeten of nog even opnieuw in de vriezer steken voor een extra frisse toets. 

3. Tropische kurkuma smoothie 

Dit recept bevat kokoswater voor een zoete nootsmaak en voedt je lichaam met makkelijk verteerbare koolhydraten en elektrolyten om je energietank weer aan te vullen. Bovendien bevat deze smoothie ook het ontstekingsremmende kruid kurkuma om het spierherstel te bevorderen. 

Giet 160 ml koud kokoswater en 80 ml kokosmelk in de blender. Wil je het wat smeuïger? Dan kan je de verhoudingen kokoswater-melk omwisselen. Gooi er een banaan bij, zo'n 100 à 200 gram stukjes mango en ananas. Je kan het fruit naar keuze ook bevrozen toevoegen. Op het laatstje voeg je een theelepel kurkuma toe. Et voila, je waant je al snel in de tropen! 

Tip: in het zomernummer van running.be vind je meer verfrissende recepten en tips om met die - vaak ongezondere - zomerse verleidingen om te gaan. Het artikel lees je nu in het magazine of hier digitaal. Smakelijk!