Lekkere, gezonde en snelle receptjes: daar zijn we goed in bij running.be! Deze keer staat er een koude soep op basis van groene groentjes op het menu. Héérlijk verfrissend na het lopen!

De hoofdbestanddelen van deze gazpacho zijn 2 groene groenten: spinazie en avocado. Die bieden je allebei heel wat gezondheidsvoordelen.

SPINAZIE
Er zijn maar weinig groenten die zoveel vitamines, mineralen en voedingsstoffen bevatten als 'het groene goud'. Spinazie zorgt voor sterke spieren en botten: essentieel voor lopers! Het is rijk aan ontstekingsremmende bestanddelen en antioxidanten, waardoor het je hart gezond houdt. Het bevordert ook je gezichtsvermogen (zodat je zeker goed ziet waar je je voeten neerzet tijdens het lopen hé!) én je geheugen en concentratie (ideaal om niet te verdwalen als je een nieuwe looproute uitprobeert). Je zou voor minder eens spinazie op je menu zetten, toch? Een uitgebreid overzicht van alle voordelen van spinazie lees je hier.

AVOCADO
Avocado's zijn eigenlijk een fruitsoort maar ze worden door hun romige en niet-zo-zoete smaak vaak als groente beschouwd. Ze zijn heel gezond doordat ze veel onverzadigde vetten bevatten, die de 'slechte' LDL-cholesterol verlagen. Bovendien zijn ze vezelrijk en verzadigend, waardoor je langer energie hebt. Avocado draagt ook bij tot het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb je minder last van vervelende energiedipjes.

Met deze 2 superingrediënten kan je een makkelijke, lekkere koude soep tevoorschijn toveren. Ideaal voor na het lopen, zeker op een warme dag!

Dit heb je nodig (voor 2 porties):
* 150 à 200 gr verse spinazie
* 1 rijpe avocado
* 1/2 citroen
* 1/2 teentje knoflook
* 1 lente-ui
* Peper, zout, verse dille

Zo maak je de gazpacho:
* Pel het knoflookteentje, versnipper het en fruit het aan in wat olijfolie. Voeg de spinazie toe en laat ze kort meestoven, tot ze half 'gekrompen' is.
* Pel de avocado, verwijder de pit en doe het vruchtvlees in de blender/keukenmachine. Mix tot een romige massa. Giet er meteen het sap van de halve citroen bij, zodat de avocado niet verkleurt. Voeg daarna het spinaziemengsel toe en een scheut koud water.
* Mix alles goed tot je een dikke, romige soep krijgt. Kruid met peper en zout en dien op met wat versnipperde lente-ui en verse dille. Smakelijk!