Als je ervoor kiest om een mondmasker te dragen tijdens het sporten of wanneer het in bepaalde omstandigheden niet anders kan, houd je best rekening met bepaalde factoren. Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch deelt zijn inzichten en tips om veilig te sporten met een mondmasker op.

Er is heel wat te doen rond het dragen van een mondmasker tijdens het sporten. Provincie Antwerpen schafte ondertussen de mondmaskerplicht bij intensief sporten weer af. 'Wie alleen intensief sport hoeft geen mondmasker te dragen, maar in groep wel. Mondmaskers hoeven dus niet als het risico op overdracht bijna nihil is', aldus Gouverneur van de provincie Antwerpen, Cathy Berx. 

Maar hoe beïnvloedt zo'n masker de sportprestatie en waarop moet je letten als je er eentje draagt? Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch beantwoordt enkele cruciale vragen.

Hoe beïnvloedt een mondmasker de prestatie? 

Paul Van Den Bosch: 'Allereerst blijft sporten sterk aangeraden, ook mét een mondmasker. Maar het klopt dat een mondmasker dragen tijdens het lopen oncomfortabel is. Er zijn drie factoren die daarbij een rol spelen: zo is er het fysiologische gegeven dat betrekking heeft op het ademminuutvolume (de hoeveelheid lucht die we inademen per minuut). In rust bedraagt dat volume 6 liter per minuut, maar bij een zware inspanning stijgt dat volume naar 180 tot zelfs 200 liter per minuut. Dat is enkel mogelijk wanneer de ademhaling onbelemmerd kan gebeuren.'

Daarnaast wijst Van Den Bosch er ook op dat de uitgeademde lucht, die CO2 (koolstofdioxide) bevat, opnieuw wordt ingeademd bij het dragen van een mondmasker. 
'En dan is er nog een derde factor: door te zweten en het uitademen van vocht, wordt het masker ook nat. Zo stapelen bacteriën zich sneller op en kan je na verloop van tijd last ondervinden van huiduitslag. Bovendien raken virussen vlotter doorheen een vochtige omgeving, waardoor het masker aan kracht verliest. Om die redenen is het ook aan te raden om je mondmasker tijdens het sporten geregeld te vervangen, al is dat natuurlijk niet erg praktisch.'

Naast het verminderde comfort, kan het dragen van een masker tijdens de inspanning ook zekere risico's inhouden. 'Zeker bij de beginnende sporter. Die kan sneller in ademnood komen en beginnen te hyperventileren', waarschuwt Van Den Bosch. 'Ook bij warmere temperaturen is het bovendien niet ideaal wanneer je gezicht (half) bedekt is. Het lichaam kan zo minder efficiënt afkoelen.'

Is een mondmasker dragen tijdens het sporten nuttig? 

'Dat is een vraag die enkel specialisten kunnen beantwoorden', nuanceert de coach. 'Zelfs onder de experts zijn er tegenstrijdige meningen, dus is het moeilijk om een eenduidig antwoord te geven. De nadelen van het draagcomfort moeten worden afgewogen tegen het verspreidingsriciso van het virus. Die afweging moet door de specialisten gebeuren.'

Hoe train je het best met een mondmasker op? 

Hoewel sporten met een mondmasker niet comfortabel is, wegen de voordelen van sporten nog steeds door. 'Het is altijd beter om te sporten met een mondmasker dan helemaal niet te sporten. De ongemakken moeten we er dan maar bijnemen.' Van Den Bosch ziet drie oplossingen om het sporten met een mondmasker verstandig aan te pakken: 

1. Train minder lang: hoe langer de inspanning, hoe ongemakkelijker het masker aanvoelt. Het is daarom beter om 2 keer korter te trainen dan 1 keer een lange training af te werken. 

2. Train minder intensief: hoe intensiever de inspanning, hoe groter de impact op de ademhaling en hoe sneller je in ademnood komt.

3. Gebruik je gezond verstand: is er niemand in de buurt en ben je helemaal alleen in het bos? Zet je masker dan even af om de inspanning aangenamer te maken. Het is daarom ook aangeraden om zo veel mogelijk alleen te sporten en rustige wegen op te zoeken.