Heb je al weleens teleurstellend nieuws ontvangen of een zware dag gehad en nadien - tegen alle verwachtingen in - toch goed kunnen trainen of een mooie prestatie neergezet? Volgens een studie die dit jaar gepubliceerd werd in The Journal of Sport Exercise and Physiology is dat geen toeval.

De onderzoekers bestudeerden 27 mannen en gaven de helft van hen (onschuldig) slecht nieuws voordat ze een duurinspanning moesten leveren. De resultaten toonden aan dat deze mannen beter presteerden nadat ze het slechte nieuws hadden gekregen. 

De test omvatte twee delen: eerst moesten de deelnemers een valse IQ-test afleggen en nadien een fietsproef voltooien. Voor het fietsgedeelte kreeg de helft van de deelnemers te horen dat ze een lage IQ-score hadden behaald, de andere helft kreeg geen nieuws over de behaalde resultaten. Beide groepen moesten nadien 30 minuten een consistent ritme rondtrappen. De groep die wist dat ze een slechte score hadden, presteerde aanzienlijk beter dan de groep die niets van de score afwist. 

Stresshormoon cortisol 

Beide groepen konden hun cadans op de fiets niet aflezen. Zij die harder trapten, wisten dus niet dat ze een grotere inspanning leverden. Volgens de onderzoekers liggen deze bevindingen in lijn met sociale theorieën die stellen dat het stresshormoon cortisol vrijkomt wanneer personen zich bedreigd voelen. Deze reactie bereidt het lichaam voor om in actie te schieten door het glucosegehalte in het bloed te verhogen. 

Ook nuttig voor lopers

In de studie werden fietsers onderzocht, maar de bevindingen zijn ook toepasbaar op lopers, omdat het om gelijkaardige duurinspanningen gaat. Je coach kan bijvoorbeed een training opstellen waarbij je een bepaalde snelheid gedurende een specifieke tijd moet aanhouden. Als iets je dwarszit, kan het dus zijn dat je harder loopt dan dat vooropgestelde tempo. 

Daarin schuilt ook het gevaar: een stevige trainingssessie afwerken kan deugd doen, maar let erop dat je niet overdrijft. Als je je lange tijd (emotioneel) niet goed voelt, riskeer je op deze manier overtraind te geraken. Als je te veel je grenzen opzoekt, eindig je gegarandeerd in de lappenmand. 

Slecht nieuws krijgen, is natuurlijk nooit leuk. Maar je kan het wel gebruiken in je volgende wedstrijd als de timing 'goed' zit. Zet die negatieve energie om in energie om je lichaam vooruit te stuwen. Het kan je aangenaam verrassen ... En je ongetwijfeld opvrolijken.