Na heel wat updates de laatste tijd stuurde Strava begin deze week een compleet ander bericht de wereld in en waar het op neerkomt, is simpel: wie niet betaalt, krijgt veel minder te zien. Vooral wie segmenten belangrijk vindt, zal zich benadeeld voelen.

De enorme toestroom aan nieuwe en herwonnen lopers en fietsers tijdens de lockdownperiode betekende een toevloed aan nieuwe Strava-gebruikers. Die konden maar kort proeven van de voordelen van de populaire app, want Strava stuurde maandagavond een e-mail naar alle gebruikers met de boodschap dat het zich vanaf nu focust op 'zijn atleten'. Met die term bedoelt het bedrijf eigenlijk 'de betalende leden'.

"We investeren in atleten die investeren in ons"

Als je geen betalend abonnement hebt, zie je vanaf nu enkel nog de top-10 per segment maar niet meer waar je vrienden in de rangschikking staan. Dat zal het voor veel sporters minder leuk maken om bevriende Strava-gebruikers de loef af te steken op bepaalde segmenten. Je kan wel nog altijd je eigen prestaties (persoonlijk record, KOM...) van je trainingen zien en je kan nog segmenten creëren, 'flaggen', zoeken en ontdekken. Om de volledige rangschikking van een segment te zien, de rangschikking van jouw clubs, leeftijds-, gewichts- en geslachtscategorie te bekijken, je prestaties te analyseren en te vergelijken heb je wel een betalend abonnement nodig. Als zoethoudertje kondigt Strava wel aan dat er 'een compleet nieuwe manier om te wedijveren op Segmenten' komt.

Wie een van de vele andere apps gebruikt die gebaseerd zijn op Strava-gegevens, zal ontdekken dat die geen data meer kunnen gebruiken van Strava. Zo zijn ongeveer 44.000 apps min of meer nutteloos geworden...

Was je een fervent gebruiker geworden van de Strava-routefunctionaliteit, dan zal je met een gratis abonnement voortaan enkel nog je bestaande routes kunnen lopen of fietsen, en eigen afgelegde trajecten of die van andere gebruikers omzetten tot routes. Net nu heeft Strava de mogelijkheid toegevoegd om bij het bouwen van routes de voorkeur te geven aan asfalt- of onverharde wegen, en je kan ook zoveel mogelijk heuvels in je parcours krijgen door 'maximize elevation' aan te klikken. Het lijkt er dus wel op dat Strava goed heeft geprofiteerd van de trouwe (vooral gratis) gebruikers om een grote database aan te maken voor betrouwbare en betere routes, maar dat het nu tijd is om daarvan te oogsten.

"Maandelijks abonnement kost maar zoveel als een paar energierepen"

Strava maakt duidelijk dat de omschakeling nodig is om winstgevend te worden. Of jij als sporter daartoe wil bijdragen, is uiteraard jouw keuze. Je kan in elk geval nog intekenen om 2 maand gratis de betalende functies uit te proberen, maar let er wel op dat je tijdig opzegt (als je dat tenminste wil) want daarna gaat onherroepelijk het betalende abonnement lopen. Dit komt neer op 5 euro per maand.