Onderzoek wijst uit dat sporten helpt om beter om te gaan met onaangename, stressvolle situaties. Zeer relevant in coronatijden!

Uit een onderzoek over de relatie tussen sport en stress blijkt dat actief (blijven) sporten en bewegen tijdens drukke en moeilijke periodes (op het werk, thuis, in je relatie...) helpt om de stress te verminderen en beter om te gaan met de vervelende situatie, zowel fysiek als mentaal. 

In een studie van de Universiteit van Maryland gepubliceerd in het wetenschappelijk magazine Health Psychology) werd een vergelijking gemaakt tussen 2 groepen mensen:
1. Groep die werd gevraagd om naar onaangename, triestige beelden te kijken gedurende 15 minuten, en dit na een sportsessie van 30 minuten.
2. Groep die werd gevraagd om even lang naar dezelfde beelden te kijken, met dat verschil dat zij niet vooraf hadden gesport. 
==> Het resultaat: de eerste groep vertoonde minder stress en angst na het bekijken van de beelden. 

In de volledige studie werden meer dan 2.000 volwassen personen opgevolgd gedurende 8 opeenvolgende dagen om de relatie na te gaan tussen hun beweegpatroon en hun reacties op stressvolle situaties. Hieruit bleek dat er geen verschil is tussen het aantal stressvolle momenten waarin actieve en minder/niet-actieve mensen terechtkomen. Er is echter wél een verschil in de manier waarop ze hiermee omgaan. Personen die veel sporten en bewegen reageren namelijk veel beter op moeilijke situaties. Ze ervaren zo'n 14% minder stress dan anderen. Hoofdonderzoeker dr. Eli Puterman verklaart dit als volgt: "Sport en beweging maakt je meestal blij en rustig. Hierdoor ervaar je stressfactoren als minder zwaar en verontrustend en kun je ze beter in perspectief plaatsen. Op het eind van de dag ben je dan soms al vergeten wat er gebeurd is." 

Lichaamsbeweging, en zeker lopen, maakt je extra weerbaar tegen stress. Geniet zeker van je rustige loopjes in coronatijden. Dan gaat het allemaal sneller voorbij!