Veel mensen werken dezer dagen van thuis uit door de coronamaatregelen. Het is niet altijd eenvoudig om je thuis te concentreren, zeker als er kinderen in de buurt zijn. Lopers kunnen dit oplossen door over de middag te gaan lopen.

Het doel van een lunch run is een korte loopsessie om je te ontspannen en je productiviteit in de namiddag te bevorderen. Hier zijn enkele tips en aandachtspunten:

'A short run is better than no run'
Houd deze wijsheid goed in je hoofd tijdens je middagloop. Je mag je loopsessie uiteraard zo lang maken als je wil. Maar zelfs als je maar 20 minuutjes of een half uur de tijd hebt door een drukke werkagenda, moet je weten dat dit zeker géén tijdverspilling is. Iedere gelopen kilometer telt en elke minuut beweging levert je sowieso gezondheidsvoordelen op, zowel fysiek als mentaal.

Zorg dat er een lekkere lunch klaarstaat
Als je voor je vertrekt al je lunch klaarzet, kan je je daarop verlekkeren tijdens het lopen en dat is goed voor je motivatie. Het is trouwens aan te raden om, ook in lange thuiswerkperiods als deze, je normale (eet)ritme aan te houden, d.w.z. lunchen op het tijdstip dat je op 'gewone' werkdagen ook doet.

Luister bij voorkeur niét naar muziek of een podcast
Hoe verslingerd je ook bent aan wat lekkere beats of een boeiende podcast in je oren tijdens het lopen, probeer je lunch run in stilte te doen. Geniet van de omgevingsgeluiden en geef ruimte aan je hersenen om te rust te komen na een hele voormiddag focus en concentratie. Misschien ontstaat er wel een creatief, origineel idee voor je werk tijdens het lopen!

Loop op een bekende route
Een lunchloop is niet bepaald het moment om een nieuwe route te gaan verkennen. Het codewoord is efficiëntie. Nieuwe paden opzoeken, daar heb je in het weekend een zee van tijd voor.

Voordeel: je kunt sowieso douchen na het lopen!
Misschien ga je op het werk niet lopen in je middagpauze omdat er geen douche is en je niet bezweet achter je bureau wil zitten. Het leuke aan de lunchloop thuis is dat je sowieso kunt genieten van een goeie douche na het lopen. Zo voel je je fris en extra gemotiveerd om 's namiddag goed verder te werken!