De winter is bijna voorbij maar toch zijn we er nog niet van verlost. Je immuunsysteem kan dus zeker nog een oppepper gebruiken!

Voeding is het beste geheim, dat wist de Griekse arts Hippocrates eeuwen geleden al. Bepaalde kruiden kunnen een boost geven aan je immuniteit. Zorg dat je zeker deze specerijen in je keuken staan hebt:

KNOFLOOK
Ben je geregeld verkouden? Voeg dan vaak knoflook toe aan je eten: het zit barstensvol antioxidanten! OK, het stinkt een beetje maar het heeft wél de fantastische eigenschap dat het bacteriën en schimmels dood. Dit komt door de stof allicine die erin zit. Last but not least bevat knoflook veel mangaan (heb je nodig voor de opbouw van botten, kraakbeen en bindweefsel), vitamine B6 (belangrijk voor de stofwisseling, vooral de afbraak en opbouw van aminozuren) en vitamine C (dé 'weerstandsvitamine' bij uitstek).

GEMBER
Dit pittige kruid zit vol goede voedingsstoffen en antioxidanten. Gember staat bekend als een krachtige ontstekingsremmer. Bovendien verbetert het de bloedcirculatie en kan het spierpijn verminderen. Het helpt ook tegen misselijkheid en braken. Kortom, een manusje-van-alles in de keukenkast! Ideaal om een lekkere thee van te maken op een gure, sombere dag. 

KANEEL
Dit specerij versterkt de weerstand, bestrijdt virussen en bacteriën en heeft een zalig verwarmend effect. Het geeft een zoete smaak aan je eten, dus voeg het gerust toe aan je havermoutpap (ter vervanging van suiker) of bak partjes appel met wat kaneel. Overheerlijk! Maar je kan ook kaneel toevoegen aan groenten, vlees etc. voor een verrassende zoete smaak. Let op, in extreme hoeveelheden kan kaneel giftig zijn. Maar bij een normaal gebruik hoef je je geen zorgen te maken hoor!

KURKUMA
Kurkuma wordt ook 'geelwortel' genoemd en bevat veel antioxidanten. Het bevat het stofje curcumine, dat ontstekingsremmend werkt en mogelijk een kankerremmend effect heeft. In de oosterse keuken wordt kurkuma vaak gebruikt in curry's. Maar je kan er ook mee aan de slag in wokgerechten, pasta,... Zoveel mogelijkheden met dit veelzijdige kruid! Bovendien geeft het een mooie gele kleur aan je gerechten. Wel opletten voor witte kledij, want het maakt (hardnekkige) vlekken. Keukenschortje in de aanslag houden dus!

OREGANO
Het groene kruid oregano is een klassieker in Italiaanse gerechten. Het stimuleert de spijsvertering en gaat misselijkheid tegen. Bovendien bevat het veel antioxidanten en heeft het een ontstekingsremmend effect.

KARDEMOM
Kardemom wordt ook 'koningin van de kruiden genoemd' en is familie van gember. Kardemom past niet enkel bij hartige gerechten maar het kan ook prima gebruikt worden in zoete gerechten. De flavonoïden in het kruid werken ontstekingsremmend en het bestanddeel cineol werkt dan weer ontsmettend.

Dit is slechts een greep uit de vele gezonde kruiden waarmee je aan de slag kan. Experimenteer er volop mee in de keuken en geef je gezondheid een fikse boost!