We weten allemaal dat lopen goed is voor onze gezondheid. Maar hoeveel moeten we precies lopen om van de gezondheidsvoordelen te genieten?

Onderzoekers uit Australië, Oostenrijk, Finland en Thailand bogen zich over deze vraag. De conclusie van hun onderzoek luidt: het maakt niet uit hoeveel je loopt want élke gelopen kilometer verlaagt het risico op vroegtijdig overlijden door eender welke gezondheidsgerelateerde oorzaak. Ze publiceerden hun bevindingen onlangs in de 'British Journal of Sports Medicine'.

De studie omvat de gegevens van 232.149 proefpersonen tussen 5 en 35 jaar, verzameld in verschillende studies. Zij die liepen - ongeacht de afstand, duur of snelheid - hadden 27% minder risico om vroegtijdig te overlijden dan de niet-lopers. Bovendien geeft lopen 30% minder kans op overlijden aan de gevolgen van hart- en vaatziekten en 23% minder risico op overlijden door kanker. De resultaten voor mannen en vrouwen 'lopen' vrijwel gelijk.

Zelfs korte/trage looptoertjes hebben dus veel gezondheidsvoordelen en leiden tot een langer, gezonder en gelukkiger leven. Ideaal voor mensen die maar één keer per week of zelfs per twee weken kunnen gaan lopen, of die minder dan de 'typische' 50 minuten lopen of trager dan 10 km/uur, 

De onderzoekers maken zelf wel de kanttekening dat hun resultaten genuanceerd moeten bekeken worden. Want ze zijn gebaseerd op meerdere studies met elk een eigen methodologie en omvang, wat de resultaten kan beïnvloeden. Maar toch durven ze met zekerheid stellen dat lopen heel gezond is. Moesten meer mensen 'gewoon een beetje meer lopen' in hun dagelijks leven, dan zou de algemene gezondheidstoestand er over de hele wereld fors op vooruitgaan!