Hou je van zoet en eet je graag af en toe een dessertje? No problemo! Wij schotelen je 2 gezonde versies van dessertklassiekers voor.

Met deze gezonde dessertklassiekers krijg je minder calorieën en meer goeie voedingsstoffen binnen. Bovendien smaken ze superlekker!

1. HARTVERWARMENDE APPELCRUMBLE

Wat heb je nodig (2 pers)?
* 2 appels (bv. jonagold)
* een handvol havervlokken
* een handvol pompoenpitten
* een handvol rozijnen
* zoetmiddel, bv. stevia, agavesiroop, ahornsiroop, honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker
* kaneel naar eigen smaak

Zo maak je het:
* Spoel de appels en snijd ze in kleine stukjes (met de schil er nog aan). Doe ze in een kom en voeg de rozijnen, de kaneel en het zoetmiddel toe. Zet dit ongeveer een minuut in de microgolfoven tot de appeltjes zacht worden.
* Verwarm de oven voor op de grill-stand op ongeveer 200 graden (afhankelijk van je oven). Doe de zachte appeltjes in een ovenschaal. Besprenkel ze met de pompoenpitten en de havervlokken. Zet dit onder de grill tot de havervlokken en de pompoenpitten lichtjes beginnen te verkleuren. Blijf in de buurt van je oven, zodat het niet aanbrandt!
* Dien eventueel op met wat Griekse yoghurt, magere natuuryoghurt of plantaardige/sojayoghurt. Of werk af met wat rood fruit... Yummie!

2. VERFRISSEND CHOCOLADE-IJS

Wat heb je nodig (2 pers)?
* 2 bananen (ideaal om overrijpe bananen te 'recupereren'!)
* 60 ml amandelmelk (of een andere soort plantaardige melk)
* 1 koffielepel vanille-extract
* 1 koffielepel (bij voorkeur puur) cacaopoeder

Zo maak je het:
* Pel de bananen en snijd ze in een viertalstukken. Steek ze in de diepvries. Wanneer ze bevroren zijn, haal je ze eruit.
* Doe de bananen in de blender of keukenmachine, samen met de amandelmelk, het vanille-extract en het cacaopoeder. Mix goed tot een smeuïge massa.
* Serveer onmiddellijk, smullen maar! Wedden dat je nauwelijks verschil proeft met 'gewoon' chocolade-ijs?' 

Inspiratie: Libelle