Als je veel loopt, is het belangrijk dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Waarom is dit mineraal zo belangrijk en uit welke voeding haal je het?

Het belang van magnesium voor sporters
Magnesium is een mineraal dat een cruciale rol speelt bij de vorming van botten en spieren, de overdracht van zenuwprikkels en de goede werking van de spieren. Het is zeer belangrijk voor iedereen, en in het bijzonder voor mensen die veel sporten. Want als sporter heb je uiteraard alle baat bij sterke botten en spieren om stevig te lopen, en magnesium voorziet ook alle lichaamscellen van voldoende energie. Sporters zouden zo'n 10 tot 20% meer magnesium nodig hebben dan mensen die niet veel sporten. Vooral als je veel en lang sport (bv. langeafstandslopers) verlies je veel vocht en daarmee ook magnesium. Zo kan je een tekort ontwikkelen, net als wanneer je veel stress en spanningen hebt. Vandaar de bijnaam van magnesium: het 'antistress-mineraal'.

Voordelen van magnesium
Magnesium heeft veel voordelen voor lopers:
* Het draagt bij tot een sneller herstel na het lopen.
* Het maakt je minder gespannen en verlaagt je hartslag, waardoor je lekkerder slaapt.
* Je spieren worden er sterker en krachtiger door, en je voelt je over het algemeen energieker en fitter.
* Magnesium speelt een belangrijke rol bij het omzetten van voeding (vooral de koolhydraten eruit) naar energie voor het lichaam.

Symptomen van magnesiumtekort
Een tekort aan magnesium kan zich op verschillende manieren uiten:
* spierkrampen (= meest typische symptoom, doordat de spieren niet kunnen ontspannen bij magnesiumtekort)
* vermoeidheid
* misselijkheid
* zenuwachtigheid
* hartkloppingen

Als je vermoedt dat je een magnesiumtekort hebt, ga dan langs bij een arts. Hij/zij kan aan de hand van een bloedtest nagaan wat er aan de hand is, en eventueel een supplement voorschrijven. Begin niet op eigen houtje een magnesiumsupplement te nemen. Dat geldt trouwens voor alle voedingssupplementen.

Magnesiumrijke voeding
Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je meestal voldoende magnesium binnen. Om zeker te zijn, kan je magnesiumrijke voeding eten zoals volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten en melkproducten. Noten bevatten de grootste hoeveelheid magnesium.
Walnoten zijn echte toppers. Ideaal om te eten als tussendoortje! Ook spinazie (en andere groene bladgroenten), avocado's en bananen zijn regelrechte magnesiumbommen!