Eén van 's werelds strafste ultralopers legt uit hoe je je efficiënt kan voorbereiden op uitdagende trails.

Onze landgenoot Karel Sabbe, een 30-jarige tandarts uit Waregem, heeft zich met zijn indrukwekkende records in Amerika naar de absolute top van de trailwereld gelopen. Zo bleef hij als laatste over in de mythische Barkley Marathons en verbeterde hij de records op de Pacific Crest Trail (4270 km in 52 dagen) en Appalachian Trail (3500 km in 41 dagen). In het januarinummer van running.be legt hij onder meer uit hoe hij in het overwegend vlakke Vlaanderen op hoogtemeters traint. 

Als trainingsparcours koos Sabbe de voorbije jaren voor de zogenaamde skiberg (recent omgedoopt tot de Karel Sabbe-berg) aan de Blaarmeersen. 'Elke beklimming is goed voor 30 meter hoogteverschil. Soms liep ik die 100 keer naar boven wat overeenkomt met 3000 meter hoogteverschil. Een training waar ik 4u30 mee bezig was'. Volgens Sabbe zijn die klimtrainingen fundamenteel: 'Zoek een lokale helling en loop die een aantal keren op. Bijvoorbeeld tien keer, al dan niet tijdens een wat langere duurloop. Om die korte klimtrainingen nog efficiënter te maken, kan je die beklimmingen in muurzit tegen een boom starten. Zo voelt het alsof je vanaf de eerste meter al een tijdje aan het klimmen bent.' 

En als je voldoende tijd hebt om eens richting Ardennen te trekken, dan raadt Sabbe de 'vertical track' aan de watervallen van Coo aan: 'Die steile helling heb ik al vaak beklommen. Ik combineer dan bijvoorbeeld een klimtraining in de voormiddag met een duurloop in de namiddag. Als je het slim genoeg aanpakt, kun je ook zonder in de bergen te wonen goed voorbereid aan de start van een zware trailwedstrijd staan.' 

Meer tips lees je in het januarinummer (2020) van running.be magazine. Bestel het nummer hier na of lees het artikel hier digitaal.