In ons januarinummer polsten we naar de sportgewoontes en gezonde voornemens van Kat Kerhofs en vroegen naar haar tips om die voornemens vol te houden.

In januari trekken velen vol goede moed hun loopschoenen aan. Een maand later halen ze die niet meer uit de kast. Heb jij tips waarmee je van sportieve voornemens gewoontes maakt? 
KAT KERKHOFS: 'Je mag vooral niet te veel hooi op je vork nemen. Je hoeft niet onmiddellijk tien kilometer te lopen. Bouw geleidelijk op, zodat je lichaam en hoofd de tijd hebben om zich aan te passen. Voel je dat je even een sportdipje hebt? Koop dan een nieuwe outfit waarin je je goed voelt. Daarnaast moet je je goed informeren en voorbereiden, voor je iets begint ... Je hebt maar één lichaam, dus je draagt er maar beter zorg voor.' 

Heb je zelf bepaalde sportieve voornemens voor 2020? 
'Ik wil drie keer per week blijven sporten. Ik vind het vooral belangrijk dat ik regelmatig beweeg. Elke stap die ik zet telt.'

En let je op je voeding?
'Ik ben een Bourgondiër die echt kan genieten van lekker eten. En dat moet zeker ook kunnen, maar je moet dat dan toch compenseren ? En dat doe ik door te sporten. Dat is onmiddellijk ook het uitgangspunt van mijn boek Body Goals, dat een sportieve, evenwichtige levensstijl promoot. Er staan eenvoudige regels in die je helpen om gezond te eten. Je hoeft heus geen weegschaaltje bij de hand te hebben om alles af te wegen en je moet je zeker ook niet alles ontzeggen. It's all about balance.'