Suikers heb je nodig om te sporten. Heel wat bewerkte voedingsmiddelen bevatten echter 'verborgen' suikers en die zijn niet zo gezond. Gelukkig bestaan er een aantal goede natuurlijke suikervervangers!

Als je je voeding zoeter wil maken, kan je de suiker vervangen door een van de volgende producten. Hou er wel rekening mee dat veel van deze zoetmiddelen nog steeds fructose (fruitsuiker) en dus (veel) calorieën bevatten. Je mag ze dus niet onbeperkt gebruiken. Zoals bij alles geldt: maat houden! En probeer je voeding eens wat minder zoet te maken. In het begin is het misschien wat wennen, maar voor je het weet heb je minder 'trek' in zoet!

1. Agavesiroop
Agavesiroop is ingekookt sap van de Midden-Amerikaanse agaveplant, een soort cactus. Let erop dat je 100% biologische siroop koopt. Als er op de verpakking 'glucosestroop' staat, laat je het beter staan want dan is de kwaliteit beduidend lager en dan heb je in feite te maken met "gewone suiker".

2. Ahornsiroop
Ahornsiroop is ingekookt sap van de esdoornboom in Canada. Het heeft een vrij hoge glycemische index en bevat veel calorieën. Maar het is beter dan suiker omdat het wel heel wat gezonde voedingsstoffen bevat. Ga na of je te maken hebt met 100% sap en geen aangelengd product want dan is de kwaliteit minder goed.

3. Honing
Honing bevat veel suikers, maar ook tal van mineralen en goede voedingsstoffen. Hierdoor is het sowieso een betere keuze dan suiker. Rauwe honing is het best: die is niet verhit, waardoor ze nog extra antibacteriële en antivirale stoffen bevat.

4. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker
Dit zijn 2 soorten ongeraffineerde suiker, afkomstig uit de palmbomen in Indonesië. Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen en hebben een lage glycemische index. Dit wil zeggen dat ze de bloedsuikerspiegel niet doen pieken (en vervolgens weer doen kelderen). De smaak lijkt wat op rietsuiker. Het zijn ideale suikervervangers, die bijna even zoet smaken als suiker.

5. Stevia
Stevia is een plant met een zoetkracht die bijna 300 keer zo groot is als normale suiker. Je hebt er dus veel minder van nodig. De glycemische index van stevia bedraagt 0, wat betekent dat je bloedsuikerspiegel er stabiel door blijft. Het levert ook geen calorieën op. Voor het sporten is stevia dus niet zo goed, omdat het je ook geen energie bezorgt. Let ook hier op dat je 100% natuurlijke stevia koopt en geen gemengd of bewerkt product (bv. maltodextrine). Want daarmee verhoog je wél je bloedsuikerspiegel, en dan kan je even goed gewone suiker eten. 

6. Fruit
Wat je ook kan proberen, is suiker vervangen door gedroogd fruit. Zeker in gebak is dit een goeie (en goedkope!) keuze, bv. dadels, banaan, appelmoes... Je kan zelfs zoete groenten gebruiken, zoals wortel of zoete aardappel. De smaak is een beetje anders dan met suiker maar daarom niet minder lekker! Het voordeel is dat dit fruit niet bewerkt is. Ook als je yoghurt eet, kies dan voor de ongezoete variant en maak het zoeter door wat vers fruit toe te voegen. Zo simpel, zo lekker!

7. Kruiden
Ten slotte kan je ook kruiden gebruiken om voeding zoeter te maken. Denk aan kaneel, vanille, kardemom, kurkuma... Experminteer erop los en ontdek welke smaak jij het lekkerst vindt!