Al eeuwenlang wordt groene thee gedronken overal ter wereld. Het heeft veel gezondheidsvoordelen, zeker ook voor lopers.

Extra weerstand
Een eerste reden waarom groene thee goed is voor sporters is omdat het vol antioxidanten en vitamines zit (cafeïne, theïne, thebromine, thephylline, theanine, vitamine C). Deze bestrijden de vrije radicalen in je lichaam, zodat die je weerstand niet kunnen aantasten. Zo blijf je sterk en raak je minder snel vermoeid. Ook spierkrampen krijgen hierdoor minder kansen om toe te slaan. Goed om te weten: van alle soorten groene thee bevat Matcha, een Japanse theesoort die niet in zakjes maar in poedervorm wordt verkocht, de meeste antioxidanten. Het is wel redelijk prijzig, dus je moet er wat voor over hebben...


Stofwisseling en spierherstel
Groene thee stimuleert de aanmaak van het GABA (Gamma Aminoboterzuur, nvdr), een neurotransmitter die betrokken is bij de regeling en vrijgave van groeihormonen. Hierdoor heeft het drinken van groene thee een positief effect op de stofwisseling voor, tijdens en na het lopen. De voedingsstoffen in je lichaam worden sneller verteerd, waardoor je goed kan presteren. Het helpt ook bij de vetverbranding, wat dan weer helpt om je gewicht onder controle te houden. Specifiek na het lopen draagt groene thee bij tot het herstel van je spieren, waardoor je minder last hebt van stijfheid en zware benen.

Energieboost
Groene thee bevat cafeïne. Eén tas groene thee bevat de helft van de hoeveelheid cafeïne van een tas koffie. Desondanks geeft thee je energie, net als koffie, die je kan gebruiken om lekker te knallen tijdens het lopen. 

Vier kopjes per dag
Nog een laatste belangrijk punt: groene thee bevat tannine. Die kan mogelijk de opname van ijzer uit plantaardige bronnen remmen. Als je vegetariër/veganist bent en je ijzer is sowieso al wat aan de lage kant, overdrijf dan niet met groene thee. Vier kopjes per dag is een goede richtlijn. Hiermee ervaar je de voordelen én het brengt je ijzeropname niet in het gedrang.

Je kan je groene thee uiteraard warm drinken, of ze laten afkoelen en meenemen in een bidon als 'ijsthee'. Tip: laat de thee maximaal 2 minuten trekken, anders krijgt ze een bittere afdronk.