Macaroni is zo'n klassieker die iederéén wel lust. Wij geven je het recept voor een iets gezondere variant van de traditionele 'mac & cheese'. Ideaal voor lopers!

Om het klassieke gerecht iets gezonder te maken, voeg je extra groentjes (lees: vitamientjes!) toe en beperk je ook het gebruik van kaas. Je vervangt die gedeeltelijk door tonijn. Die bevat veel eiwitten, belangrijk voor de ontwikkeling en het herstel van de spieren.

Wat heb je nodig (2 porties):
* 200 gr volkoren macaroni (of een andere soort pasta)
* vetstof: olijfolie of margarine
* 100 gr prei (dit kan je eventueel vervangen door ajuin)
* 1 courgette (dit kan je eventueel vervangen door champignons)
* 2 tomaten
* 1 blik tonijn (op waterbasis), ongeveer 180 à 200 gr
* 100 ml halfvolle melk of plantaardige/sojamelk (bv. amandelmelk, rijstmelk)
* 4 eetlepels geraspte parmezaanse kaas (is vetarmer dan andere kassoorten en geeft meer smaak, waardoor je er minder van nodig hebt)
* 1 theelepel Italiaanse kruiden
* peper en zout naar smaak

Zo maak je de macaroni-tonijnschotel (10 minuten):
* Kook de macaroni/pasta gaar zoals aangegeven op de verpakking.
* Snijd de prei in ringen, de courgette en de tomaten in blokjes. Laat de tonijn uitlekken.
* Laat de vetstof smelten in een pan. Fruit hierin de prei en courgette. 
* Giet de macaroni af en voeg het prei-courgettemengsel toe.
* Voeg daarna de tomatenblokjes, de Italiaanse kruiden, de melk, de tonijn en de kaas toe. * Roer goed en laat nog even opwarmen.
* Kruid af met peper en zout naar eigen smaak.

Smakelijk!