Van sporten word je gelukkig: dat heb je als loper vast wel al ervaren! Dit komt onder andere door het hormoon endorfine, ook wel "gelukshormoon" genoemd.

Wat is die endorfine nu precies? 
Endorfines zijn neurotransmitters die beschouwd worden als "natuurlijke morfine" omdat ze een gelijkaardig effect veroorzaken: een
gelukzalig gevoel van welbehagen, soms extase, alsof je de hele wereld aankan. Misschien heb je al eens een runners' high ervaren? Wel, dit heb je te danken aan de endorfines die doorheen je lichaam razen!

Gelukzalig gevoel
Je lichaam maakt endorfine aan tijdens activiteiten die het fijn vindt om te doen. Het gevolg is dat je die activiteiten alsmaar wilt herhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij seks (orgasme = vloedgolf aan endorfines!) en verliefdheid. Je ziet de wereld dan nog rooskleuriger dan hij al is! Ook tijdens het eten van bepaalde voeding komen endorfines vrij. Helaas is het vooral bij voedingsmiddelen die veel suiker en vet bevatten, zoals chocolade, waardoor je zin krijgt om ervan te blijven eten... Hier wel mee opletten, want het is niet gezond! Je voelt je er eventjes blij door, maar dat gevoel maakt al snel plaats voor schuldgevoel omdat je te veel chocolade (of andere niet zo gezonde dingen) gegeten hebt.

Sport jezelf gelukkig!
Dé activiteit bij uitstek om endorfines aan te maken, is sport. Zowel tijdens als lang na het sporten komt het hormoon vrij in je lichaam. Vooral bij
duursporten wordt er veel endorfine aangemaakt, dus lopen, fietsen, zwemmen... Je moet minstens 30 à 45 minuten sporten om te kunnen genieten van het gelukzalige effect van endorfine. Let op: je moet sporten aan een comfortabel tempo, waarbij je nog kan praten en je ademhalingscapaciteit voor meer dan 60% gebruikt.

Effect van endorfine
Het effect van endorfine is dat je minder pijn voelt (tot 4 uur na de vrijgave). Hierdoor kan je langer sporten, wat goed van pas komt tijdens een (halve) marathon, een triatlon, een zware fietsprestatie... Dit effect is psychologisch. Op lichamelijk vlak beïnvloedt endorfine het hart en de ademhaling. Als gevolg hiervan raak je minder snel buiten adem en kan je langer blijven sporten.