Loop je vaak lange afstanden? Dan doe je er goed aan om extra krachtoefeningen te doen voor je onderste benen, zo blijkt uit een internationale studie.

Onlangs publiceerde the British Medical Journalon de resultaten van een onderzoek naar de meest voorkomende blessures bij bepaalde types lopers. Hiervoor analyseerden de onderzoekers gegevens van 14 internationale kampioenschappen, van 2007 tot 2018.

Wat blijkt daaruit? Er is een opvallend verschil tussen atleten die snelle, korte nummers lopen
(sprint, horde, verspringen,...) en lopers die zich toeleggen op (middel)lange afstanden. De eerste groep krijgt vooral te kampen met dijblessures, terwijl afstandslopers (bv. marathon) vaker af te rekenen hebben met kwetsuren aan de onderbenen.

Op zich is dit niet zo verrassend, gezien de impact die je uitoefent op je benen tijdens het lopen. Ter vergelijking: als je wandelt, moet je lichaam 1 tot 1,5 keer je lichaamsgewicht 'dragen'. Maar als je loopt, is dit 3 tot 4 keer je lichaamsgewicht! Dus hoe langer je loopt, hoe meer impact op je benen en hoe meer kans op blessures op die plekken van je lichaam.

Conclusie: als je traint voor een (halve) marathon (of een langere afstand!), doe dan ook zeker spierversterkende oefeningen naast je 'standaard' looptrainingen. Focus daarbij op je onderbenen (van je knie tot aan je voet), zo geef je vervelende blessures minder kans om roet in het eten te strooien van je loopplannen!