Zit je met een overschot aan chocoladefiguren na de doortocht van Sinterklaas? Maak er warme chocomelk van! Met de juiste chocoladesoort (en andere ingrediënten) is dit heus niet ongezond!

Once you go black...

Chocolade is niet ultragezond maar zeker ook niet ongezond. De 'goede' reputatie is te danken aan de cacao die erin zit. Die bevat namelijk flavonoïden, krachtige antioxidanten die het lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen, ziektes en aandoeningen. Kies voor chocolade met een zo hoog mogelijk cacaopercentage (70% of meer). Hoe donkerder, hoe beter! Vermijd melkchocolade en al zeker witte chocolade want die bevat helemaal geen cacao. Varianten met noten of een vulling, daar pas je beter ook voor. Ze zijn vettiger en liggen zwaarder op de maag.

Pure chocolade bevordert sportprestaties
Pure chocolade zou een goede invloed hebben op de sportieve prestaties. Het bevat namelijk epicatechine, een stof die ervoor zorgt dat de spieren meer zuurstof krijgen en zich beter kunnen ontwikkelen. Over de bewezen voordelen van chocolade voor sporters kon je eerder al dit boeiende artikel lezen op onze website.

Genieten... maar met mate
Dat (donkere) chocolade vrij gezond is, betekent niet dat je er elke dag kilo's mag van binnenspelen. Het is niet per sé beter voor de lijn want er zit wel veel suiker (50%) en vet (30%) in. Maat houden is de boodschap dus, zoals met alle goeie dingen des levens! Verwen jezelf met een klein stukje extra pure chocolade van 20 à 30 gram, met een cacaogehalte van 70% of meer. En geniet er ten volle van!

Recept voor 'gezonde' chocolademelk 
Een ander idee is om je stukje zwarte chocolade te verwerken in een overheerlijke warme chocolademelk. Dit is makkelijk om zelf te maken én er zit een pak minder suiker in dan wanneer je het koopt in de supermarkt. Bovendien een ideaal drankje voor als het koud en guur is buiten!

Dit heb je nodig (voor 2 mokken):
* 400 ml amandelmelk (ongezoet)
* 60 gr pure chocolade 
* 1 theelepel kaneel
* Zoetmiddel naar eigen smaak: honing, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker, palmsuiker (kies bij voorkeur voor een natuurlijk zoetmiddel)
* Optioneel: vanillepoeder of -extract

Zo maak je het:
Giet de melk in een steelpan. Breek de chocolade in stukken en doe ze in de pan. Zet de pan op het vuur en laat de melk warm worden, zodat de chocolade langzaam smelt. Voeg de kaneel toe en eventueel het vanillepoeder of -extract. Roer goed en voeg ten slotte het zoetmiddel toe. Giet in 2 mokken en genieten maar!