Gember is niet alleen goed voor je gezondheid, maar vermindert ook pijnlijke spieren na een loopsessie!

Eet je dagelijks een stukje gember, dan neemt de kans op spierpijn na het sporten af. Dat blijkt uit onderzoek van de American Pain Society. De wortelknol gember bevat veel medicinale voedingsstoffen en bestrijdt pijn, ontstekingen en andere aandoeningen. Wapen jezelf tegen spierpijn en zet een heerlijke warme kop gemberthee of maak een kruidige curry. 

Zingiber officinale, djahé en gember. Verschillende namen waarmee hetzelfde kruid wordt bedoeld. In de Ayurvedische en Chinese geneeskunde gebruikt men het al eeuwen. Gember bevat veel goede stoffen, zoals gingerol, shogaol, magnesium, kalium en calcium. Ook is gember een bron van vitaminen en antioxidanten. 

Geneeskrachtige eigenschappen 

Naast de ontstekingsremmende en pijnstillende werking, brengt gember heel wat meer positieve eigenschappen met zich mee. 

Gember ...
... verbetert je bloedcirculatie. 
? vermindert een opgeblazen gevoel. 
... werkt tegen misselijkheid en braken. 
... stimuleert de spijsvertering. 
... vermindert gewrichtspijn. 

Hoe eet je gember? 

Gember is vers of in poedervorm verkrijgbaar en vind je gewoon in de supermarkt. Je kan het rauw eten, al is dat niet altijd even lekker. Een betere optie? Maak verse gemberthee: snijd een stuk van de gemberknol af, schil en hak in stukjes. Vervolgens stop je die samen met een schijfje citroen of wat verse munt in een glas en giet je er kokend water overheen. Simpel! Vind je de thee nog te scherp? Voeg dan een beetje honing toe. 

Naast thee kan je gember ook goed gebruiken in warme gerechten. Vooral in Indonesische of Thaise gerechten past dit kruid uitstekend.