Frietjes van de frituur behoren tot de favoriete lekkernijen van velen. Begrijpelijk, want ze zijn superlekker! Maar ze bevatten ook veel ongezonde vetten en zout. Hierdoor loop je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Gelukkig bestaan er gezonde, lekkere alternatieven voor dat pakje friet!

Frietjes zijn onze 'nationale trots' dus het is uiteraard niet de bedoeling om ze hier met de grond gelijk te maken. En weet je, als je ze zelf maakt en het een béétje slim aanpakt, kunnen frietjes zelfs lekker én gezond zijn! 

Met deze tips eet jij voortaan je frietjes zonder je schuldig te voelen:

1. Maak je frietjes klaar in de oven in plaats van in het frietvet. Dat doe je als volgt: snijd je aardappelen in frietjes, leg ze op een bakplaat en besprenkel ze met olijfolie of kokosolie. Schuif ze in de oven en bak ze op lage temperatuur (ongeveer 200 graden, afhankelijk van je oven) gedurende een half uurtje. Blijf er wel bij zodat ze niet aanbranden. Overheerlijk - of beter: oven-heerlijk! 
2. Gebruik eens zoete aardappelen in plaats van gewone patatjes. Die hebben meer smaak en bovendien zijn ze rijker aan vitamines en mineralen. Ze bevatten bijvoorbeeld veel Vitamine A, wat goed is voor je huid en gezichtsvermogen. Ze werken ook ontstekingsremmend en voorkomen pieken in de bloedsuikerspiegel. Kom dus maar op met die sweet potatoes!
3. Veggie all the way! Ga nog een stapje verder en maak frietjes van groenten, bijvoorbeeld pastinaak of wortel. Heel smaakvol en ideaal om in de oven te maken, dubbel zo gezond!
4. Spice it up! Welke groenten, aardappelen of olie je ook gebruikt voor je frietjes, er is één gouden regel en die luidt: gebruik voldoende kruiden. Die maken alles extra lekker. Laat je dus maar eens lekker gaan met paprikapoeder, tijm, nootmuskaat, Italiaanse kruiden... Experimenteer erop los met de kruiden waar jij van houdt! 
5. Maak je je frietjes toch liever op de traditionele manier? Geen probleem! Zorg dan wel dat je het vet in je friteuse tijdig vervangt zodat het gezond blijft. Dat doe je het best na gemiddeld 10 bakbeurten. Nog een tip: stop de friteuse niet te vol. Want dan daalt de temperatuur van het vet snel en gaan de frietjes snel dichtschroeien bij gebrek aan warmte. Het gevolg is dat ze meer vet opnemen, waardoor ze ongezonder worden.

Als je deze tips volgt, worden deze 'pleasures' heel wat minder 'guilty'! Smakelijk!