De kans bestaat dat je al weleens van het FODMAP-dieet gehoord hebt. Zo krijgen mensen die aan het prikkelbaredarmsyndroom lijden vaak het advies om bepaalde voedingsmiddelen te mijden om hun klachten te verminderen. Maar uit onderzoek blijkt dat dit voedingspatroon ook voor lopers nuttig kan zijn.

Maag- en darmklachten (een opgeblazen gevoel, buikpijn, gasvorming, ...) zijn helaas niet zeldzaam bij lopers en kunnen op de meest ongepaste momenten (tijdens een training, of erger nog, tijdens een wedstrijd) je loopplezier bederven. Ondanks verschillende voedingsadviezen en hulpmiddeltjes, vinden veel lopers geen oplossing en blijven ze 'lopen' met aanhoudende klachten. Voor zij die zich daarin herkennen, kan het zogenaamde FODMAP- beperkte dieet soelaas bieden. 

Het acroniem FODMAP, dat staat voor 'Fermenteerbare Oligosacchariden, Disachariden, Monosacchariden and Polyolen', verwijst naar een bepaald type koolhydraten. Zo worden bepaalde koolhydraten slecht of niet opgenomen in de dunne darm, waardoor een deel van de voedingsresten meteen in de dikke darm terecht komen. Daar gebeurt de vertering door bacterieën, wat resulteert in gasvorming en andere ongemakken

FODMAPs vind je terug in zogenaamde monosacchariden (fructose: appels, honing, ...), oligosacchariden (artisjok, knofloop, rogge, kikkererwten, ...), disacchariden (lactose: melk, yoghurt, kazen, ...) en polyolen (abrikozen, champignons, zoetstoffen, ...). 

Interessant voor lopers? 

Een lange of intensieve loopsessie kan gastro-intestinale klachten vaak verergeren. Dat komt omdat het bloed tijdens een inspanning naar je spieren trekt, en niet naar het spijsverteringsysteem. Het Journal of the International Society of Sports publiceerde begin dit jaar een studie dat het effect van het FODMAP-beperkte dieet op maag- en darmklachten bij lopers onderzocht. 

16 gezonde recreatieve sporters volgden gedurende 1 week een low-FODMAP dieet en gedurende 1 week een high-FODMAP dieet. De lopers moesten telkens hun symptomen van maag- en darmklachten aangeven en hun bloed laten trekken om een bepaald eiwit (een biomarker van maag- en darmklachten) te meten. 

Het merendeel van de lopers (69%) gaf aan minder last te hebben van een opgeblazen gevoel en buikpijn toen ze het FODMAP-arme dieet volgden. Ook gaf 75% aan dat de klachten niet afnamen of zelfs erger werden tijdens het dieet waarbij ze FODMAP-rijke producten aten. Daarnaast bleek dat lopers tijdens het FODMAP-beperkte dieet frequenter en intensiever konden sporten. 

Let wel: de testgroep van 16 personen is te klein om mogelijke conclusies van het onderzoek door te trekken naar de gehele bevolking. Heb je al heel wat zaken geprobeerd om je klachten te verminderen? Dan kan het FODMAP-beperkte dieet wel een optie zijn om in de toekomst uit te testen.