Koude en donkere dagen: daar worden we niet meteen blij van. Gelukkig kan je met de juiste voedingsmiddelen je humeur wél een handje helpen.

Wat veroorzaakt die herfst- en winterdip? 

Heel wat mensen vertrekken 's ochtends in het donker naar het werk of school en komen ook pas terug thuis in het donker. Een oorzaak van die winter blues is dan ook het gebrek aan daglicht, wat zorgt voor een daling in de productie van hormonen als serotonine (ook wel het gelukshormoon genoemd) en een stijging in de productie van melatonine (je slaaphormoon). Daardoor voel je je vaak moe of futloos. Het goede nieuws? Er bestaan verschillende voedingsmiddelen die de aanmaak van serotonine en andere feelgoodstofjes kunnen stimuleren! We lijsten er hieronder alvast enkele op:

Noten 
Walnoten, cashewnoten, amandelen, ...: noten zijn niet enkel gezond, maar ook de ideale snack om je humeur mee te boosten. Noten bevatten namelijk tryptofaan: een belangrijk aminozuur dat serotonine aanmaakt. 

Chili 
Fan van pikant eten? Goed nieuws, want pittige ingrediënten als chili, jalapeno en andere pepers kunnen je humeursdipje verhelpen. Dankzij Capsaicine, het actieve bestandsdeel van pepers, komen er endorfines vrij, die op hun beurt natuurlijke pijnstillers zijn en je gelukkig maken. 

Eieren 
Een energiedip kan ook ontstaan door een tekort aan vitamine D. Tijdens de herfst en winter worden we te weinig blootgesteld aan het zonlicht: de voornaamste bron van vitamine D. Doe je daarom tegoed aan voedingsmiddelen die vitamine D bevatten, zoals eieren en vis, of producten die verrijkt zijn met deze vitamine, zoals vele zuivelproducten

Haring 
Vette vissen, zoals haring, zijn typische koudwatervissen en goede bronnen van zowel serotine als omega 3-vetzuren. Een meta-analyse evalueerde 26 studies die aantoonden dat omega 3-vetzuren symptomen van depressie (vermoeidheid, energietekort, prikkelbaarheid, slaapproblemen of gebrek aan eetlust) verminderden. Bovendien is haring rijk aan vitamine D. Geen fan van vis? Ook noten, lijnzaad en plantaardige oliën zijn rijk aan omega 3. 

Gedroogde vruchten 
Gedroogd fruit als rozijnen en dadels zijn niet enkel goede energiebronnen voor onze loopjes, maar ook goed voor onze gemoedstoestand. Zo bevatten ze het eerder vermelde aminozuur tryptofaan én magnesium: een mineraal dat stress reduceert. 

Chocolade 
Grijp je weleens naar chocolade om je op te vrolijken? Dan heb je daar volgende keer een goede uitleg voor, want de donkere(!) variant bevat, jawel, tryptofaan. Let wel: chocolade bevat nog steeds vaak veel vet en suiker, dus consumeer het met mate! 

Hogervermelde voedingsmiddelen komen dus zeker van pas als je je komende maanden eens wat minder 'happy' voelt. En we hoeven je het wellicht niet meer te vertellen, maar lopen blijft uiteraard één van de meest efficiënte manieren om je op te beuren!