Lopen op de loopband is niet hetzelfde als 'the real stuff', namelijk lekker buiten trainen. Maar als het buiten donker, onveilig, glad of ijskoud is - en dié tijd van het jaar zit er nu wel aan te komen - kan het een welgekomen alternatief zijn. De voor- en nadelen van de loopband op een rijtje!

De voordelen van lopen op een loopband:


* Veilig: in het najaar is het vaak al donker wanneer je thuiskomt van je werk en wilt gaan lopen. Ook fervente ochtendlopers (zoals ikzelf) moeten voortaan op pad in het donker. Als je dit niet leuk vindt en je onveilig voelt in het donker, ben je beter af op een loopband. Ook als het gevroren of gesneeuwd heeft en de wegen er spekglad bij liggen, kan het handig zijn om je training op de loopband te kunnen afwerken, als je geen gebroken ledematen wilt 'oplopen'.
* Egale ondergrond: op de loopband liggen er geen putten of bulten, zoals op de weg of in het bos wel vaak het geval is. Hierdoor kan je makkelijker een constant tempo aanhouden. Bovendien loop je minder risico om te vallen en je pijn te doen.
* Schokdempend: een loopband heeft een zachtere ondergrond dan een straat. Het gevolg hiervan is een kleinere impact op je gewrichten en spieren. Daarom is de loopband ideaal voor lopers die blessuregevoelig zijn of die aan het revalideren zijn van een kwetsuur. 

De nadelen van lopen op een loopband:

* Je gebruikt je hamstrings minder: als je binnen loopt, gebruik je andere spieren dan buiten. Het verschil komt doordat je op de loopband zelf de snelheid instelt. Hierdoor maak je meer gebruik van je bovenbenen, terwijl een 'buitenloper' meer de hamstrings moet inschakelen om zich af te zetten en op die manier snelheid te maken. Als je veel op de loopband traint, is het goed om daarnaast wat extra oefeningen te doen voor je hamstrings, zodat die ook goed getraind zijn.
* Minder intensief: als je buiten loopt, moet je vaak 'inbeuken' tegen de wind. Zo wordt het lopen zwaarder en intensiever. Dat is niet altijd leuk, maar voor je conditie is het wel heel goed. Op de loopband ervaar je geen (of toch minder) luchtweerstand, wat het dus ook een pak minder doeltreffend maakt. Tip: voor hetzelfde effect als een 'buitensessie' kan je de hellingsgraad van de loopband 1 à 2 procent hoger zetten. Zo ervaar je toch voldoende luchtweerstand.
* Eentonig: wie buiten gaat lopen, ziet veel van de omgeving. Dat helpt om te ontspannen en het hoofd leeg te maken - wat voor veel mensen toch een belangrijke reden is om te gaan lopen. Op de loopband ervaar je vooral fysieke voordelen van lopen maar minder de 'mentale weldaden' omdat je altijd hetzelfde uitzicht hebt. Soms kan dat zelfs een beetje saai worden...

Conclusie: als je graag eens binnen loopt op de loopband, vormt dit absoluut geen probleem. Zorg er wel voor dat je het blijft combineren met buiten lopen. Zo geniet je van de voordelen en ervaar je zo weinig mogelijk nadelen.